Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Sodan temmellyskenttä - Kuka hyötyy?

Katharsis (kreik. puhdistuminen)


5.4.2022




Antiikin Kreikan runousoppien mukaan tragediassa esitetyn kärsimyksen herättämä pelko ja sääli puhdistavat lopulta näytelmän katsojan mielen (Lähde: Wikipedia).

Satu Rasila/TS, 31.3.2022 sanoo kolumnissaan, että traumat ja kansakuntien kollektiivinen muisti ovat portteja väkeviin tunteisiin. Nämä tunteet, pelko, sääli ja myötätunto, ovat niin syvälle luotaavia, että ne vaikuttavat väistämättä ihmisen tekoihin. Hän ottaa esille sen, että toisen maailmansodan voittajavaltiot perustivat Yhdistyneet Kansakunnat v. 1945 juuri tällaisen syvän trauman vuoksi. He ajattelivat, että holokaustin kaltaiset tapahtumat eivät saisi koskaan enää toistua. YK:n yleiskokous puolestaan hyväksyi ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen. Itse voisin lisätä myös vielä, että se oli myös sysäys Israelin valtion perustamiselle v. 1948. Satu Rasila sanoo lisäksi, että YK:n perustaminen ja ihmisoikeuksien julistus nousivat ihmiskunnan omaatuntoa järkyttäneistä raakalaisteoista. Tragedioissa yksi mahdollinen katharsiksen aiheuttava juonenkäänne on pahuutta edustavan voiman tuhoutuminen.

Tragedioissa meille siis avautuu mahdollisuus hyvään. Pahasta seuraakin hyvää. Se on kuin portti uuteen. Syntiinlankeemus on niin tiukasti meissä kiinni, että me tarvitsemme hyvin voimakkaita tapahtumia, jotta mielemme voisi avautua uudelle. Meissä kaikissa on valo ja tieto. Se on sisimmässämme. Taivas on sisimmässänne, sanoi Herra Jeshua. Syvä inhimillisyytemme on sisimmässämme. Jos Ukraina ei hetkauta meitä millään tavalla, niin vika on syntiinlangenneen vanhan luonnon, jota et pysty itse riisumaan pois päältäsi.

Miksi haluan puhua teille katharsiksesta? Lopun aikojen tapahtumat tekevät mielellemme tarvittavan puhdistuksen. Kun mielemme puhdistuu, me löydämme ihmisyyden todellisen ytimen. Se on meissä, mutta syntiinlangennut maailma ja ihmiset, joissa on pahoja henkiä (paholaiset) saavat aikaan sen, että todellisuus siitä, kuka olet, on pimennossa.

Herään taas kerran yöllä. Silloin ajatukseni ovat kirkkaimmat. Johtuen varmaan siitä, että paha henkivalta ei ole vielä hereillä ja miekat tanassa. Sieluni Lilja Myriam auttaa minut alkuun ”Mieli on ihmeellinen asia. Positiivinen ajattelu aukaisee puolestaan mielen lukkoja, mutta mitä teet, kun lopun ajan tapahtumat, kuten luonnonmullistukset, vyöryvät?” Positiivinen ajattelu ei riitä kaikkeen, vaan sinä joudut turvautumaan johonkin. Raha ei auta. Moni turvautuu ystäviinsä, perheeseensä ja yhteisöönsä. Huomaat viimeistään silloin, että sekään ei riitä, se ei voi kestää. Turvaverkot sortuvat paineessa. Mieti: sinä vastaan luonnon voimat. Sinä vastaan sodat ja maailma. Sinä vastaan suuret voimat. Mihin silloin turvaudut? Kelpaisiko Herra Ralf K., joka pysäyttää maailman kehityskulun Jahven oikeudella?

Onko mieli ja taivas sama asia? Jos olen täysin läsnäolon tilassa, niin mieleni kohoaa taivaisiin. Läsnäolon hetki on sellainen, jossa kaikki on hyvin. Jos sinulla on ahdistusta ja pelkoa, pysytkö läsnäolossa? Onko tunteesi esteenä sen kokemiselle?

Mistä johtuu, että jotkut saavat mielensä hallintaansa vaikeillakin hetkillä? Turussa oli joskus mies, joka tappoi sivullisia summamutikassa. Hän ehti tekemään jonkin aikaa tihutöitä, kunnes hänet saatiin kiinni. Tässä tilanteessa oli sellaisia ihmisiä, jotka pysähtyivät ja pystyivät auttamaan haavoitettuja. He ikään kuin nousivat toiselle mielen tasolle. He olivat aivan tavallisia ihmisiä. Mitä siinä oikein tapahtui? He eivät joutuneet pakokauhun valtaan, vaan näkivät sivullisen hädän. Vai Herrako heitä auttoi? Pelko ei saanut heitä otteeseensa, vaan he pystyivät toimimaan rationaalisesti.

Entä vuoden 2004 tsunami Thaimaassa? Ihminen pystyy murtautumaan ulos syntiinlangenneesta luonnostaan ja hänen sisimpänsä, sen jonka Jahve loi, tulee esiin. Voimakas sääli ja myötätunto toista veljeä kohtaan, nostaa päänsä. Ihminen kuin unohtaa itsensä ja auttaa muita. Jälkeenpäin hän voi ihmetellä, mitä oikein tapahtui.

Taisto Lundbergilla on biisi nimeltään Huiskihan ne puiden latvat. Hän on kirjoittanut sanat: ”Eihän meitä kelloilla herätelty, ne on raudat, jotka herätteli.” Tosiasiallisesti nämä sanat viittaavat siihen, että pikku tiukujen helinä ei meitä herättele, vaan me tarvitsemme niin suuria myllerryksiä, että se betoniakin paksumpi syntiinlangennut, mätä kuorikerros, hajoaa sielumme päältä pois. Pahasta seuraa hyvää. Sielussamme on niin syvä tyyneys, rauha, ilo ja elämisen riemu, että kaikki on sen arvoista, että se saadaan esiin.

Jeshuan rauhalliset sanat ristillä vakuuttavat hänen hienosta luonteestaan. Ei itsesääliä, ei vihaa, ei anteeksiantamattomuutta, vaan huolehtimista meistä ja omista läheisistään. Hän huolehti apostoli Johanneksesta ja äidistään Mariasta vielä ristillä. Miksi otin esille apostoli Johanneksen? Hänen egokuorensa kuoli silloin, kun Herra Jeshua ristiinnaulittiin. Samoin kävi Herran äidille, Marialle. Tapahtuman seurauksena miekka kävi läpi Marian sydämen: ”Mitä he tekevät minun hyvälle pojalleni! Hän ei ole mitään pahaa kenellekään tehnyt!”

Siksi, siksi juuri Jeshua kuoli. Hyvyys palkitaan ylenkatseella ja ristiinnaulitsemisella. Tämä on kautta aikain ollut kristittyjen kohtalo. Tällainen on ihminen, jolla on vanha luonto. Ristiinnaulitsemisen jälkeen ihmiset kuin heräsivät transsista: mitä he oikein tekivät tälle viattomalle miehelle? Tälle parantajalle? Tälle hädänalaisten ja syntisten auttajalle? Ihmiset löivät rintaansa syvän surun merkiksi ja lähtivät kukin kotiinsa. Tämä tragedia sai ihmisten mielet puhdistumaan, miettimään pahoja tekojaan, ja häpeämään. Tämä johti siihen, että Herran Jeshuan puheet haluttiin kirjoittaa ylös. Siitä syntyi Pyhä Kirja, Raamattu.

Mikä se mekanismi on? Miksi ihminen ei muuten havahdu? Kun olosuhteet palaavat entiselleen, niin alkaako vanha luonto kasvaa uudelleen ihmiseen, vai onko mahdollista, että se kuolee tyystin pois? Se kuolee pois vain suuressa mielen paineessa. Huomaa tämä: jokainen ihminen on Herran luomana oikeasti toista palveleva ja rakastava. Mutta voi, mitä tarvitaankaan, ennen kuin ihminen herää painajaisestaan, olostaan maailmassa, ja löytää sisimmästään kulumattoman aarteen: sielunsa ja taivaan, jossa ei koi ja ruoste raiskaa (Matt. 6:20) ja jossa ei ole murhetta, ei tuskaa, vaan ikuinen ilo pään päällä, kuin juhlapäähine.

Jes. 61:10 Minä riemuitsen Herrasta, minä iloitsen Jumalastani! Hän pukee minun ylleni pelastuksen vaatteet, hän kietoo minut vanhurskauden viittaan, niin että olen kuin sulhanen, joka laskee hiuksilleen juhlapäähineen, tai kuin morsian, joka koristautuu kauneimpiinsa.

Kun kirjoitan tätä, niin tapahtuu ihmeitä. Nämä aivokuorelleni tulevat käsittävät, mistä on kyse. Eräs paljon kärsinyt tulee eteeni ja haluaa tulla Herran luokse. Vuodatan Suuren Hengen kautta Jumalan rakkauden hänen sydämeensä. Näen, että hänen kärsimyksensä malja on lähes täynnä. Ralf K:n kanssa pyydämme häneltä, että hän tulisi kanssamme auttamaan ihmisiä lopun ajoissa. Me koulutamme hänet. Sama on tarjolla myös sinulle rakas ystäväni. Me kaikki, joilla kärsimysten malja on jo täynnä, olemme suureksi avuksi lopun hetkillä. Me valamme ihmisiin uskoa ja toivoa uuden taivaan ja uuden maan syntymisestä. Me pysymme rauhan tilassa, tapahtukoon mitä tapahtuu. Herra on meidän kanssamme.

Matt. 28:19-20 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Miksi haluan tätä samaa asiaa kertoa sinulle eri tavalla yhä uudestaan? Jotta sinun syntiinlangennut egokuoresikin alta sielusi ääni vavahduttaisi sinut käsittämään, mistä on kyse. Minun ei itseni tarvitse pelätä mitään. Huolehdin silti sinusta. Muistathan, mitä Herra sanoo sanassaan lopun ajoista?

Mark. 13:20 Jos Herra ei olisi lyhentänyt sitä aikaa, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta niiden tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt sen ajan.

Tämä jae tarkoittaa nimenomaan sitä, että egokuoren täytyisi jo nyt tuhoutua, jotta sielusi pääsisi ylös. Se pääsee ylös vasta, kun sinussa ei ole häivähdystäkään egostasi jäljellä. Silloin sinulla on hyvä osa lopun aikojen viime hetkillä. Muussa tapauksessa eksytys on niin voimakas, että sinä kaadut aivan varmasti. Ymmärrän, että Suomessa elää tälläkin hetkellä ihmisiä, joiden sielut ovat hyvin rohkeita. Herra valmistaa heitä ottamaan paikkansa suurten joukossa. Herra Ralf K. on sanellut minulle korvin kuultavalla äänellä näyn (kts. blogini Profeetta), jossa herätyksen virrat saavuttavat Suomen ja herättävät kansan, joka pimeydessä vaeltaa.

Nag Hammadin kirjoitukset käyttävät egokuoresta nimitystä eloton alus ja sielun vaate. Raamattu sen sijaan puhuu saviastiasta ja kristityt vanhasta luonnosta. Vanha luonto tulisi riisua ja pukeutua sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen (Kol. 3:12). Mietin aina, että pukemisen tekee Herra. Hän vain yksinkertaisesti vaatettaa meidät vanhurskauden asuun. Mitä oikeasti tapahtuu?

Onko niin, että vasta kaaoksen kautta pukeudumme omaksi itseksemme, sieluksemme? Jos kuolemme, niin henki lähtee ylös. Mutta mihin se menee? On olemassa kolme paikkaa, mihin kuolematon sielumme eli henkemme voi siirtyä. Tuonela, uskovien välitila ja taivas. Filippuksen evankeliumin mukaan kaksi ensimmäistä paikkaa ovat nimeltään ”keskitila” (the middle place). Tässä evankeliumissa sanotaan mystisesti: ”Henkilö on joko tässä maailmassa tai ylösnousemuksessa – tai keskitilassa. Keskitila on kuolema. Kunpa minä en joutuisi sinne! Niin kauan kuin olemme tässä maailmassa, meidän pitäisi ylösnousta (acquire resurrection), jotta kuolemamme jälkeen, olisimme levossa, emmekä vaeltaisi keskitilassa.”

Sanat "when we take off the flesh" voi ymmärtää kahdella eri tavalla. Joko "kuolemamme jälkeen" tai "kun olemme riisuneet pois vanhan, syntiinlangenneen luontomme". Huomaa, että tässä puhutaan siitä, että sinä olet toimija. Ralf K:n kanssa me kysymme ihmiseltä itseltään, että tulevatko he mukaan tähän prosessiin ja lupaamme heille levon, kun prosessi on käyty ja kärsimyksen malja on täyttynyt. Normaalisti on koko elinikä aikaa nostattaa sielu ylös ja se käy helpoiten vanhuuden koittaessa ja kuoleman jo lähestyessä. Nyt on kuitenkin eri asia, koska lopun aika on jo käsillä. Juuri nyt on oikea aika.

Juuri tämän vuoksi en usko eutanasiaan, en ainakaan lähtökohtaisesti. Tietämällä tiedän, että kuolinpäivääsi asti Herra sinua kasvattaa. Mihin Hänen kasvatuksensa pohjautuu? Sen ensisijainen tehtävä on jo elinaikanasi nostattaa sielusi ylös. Minun sieluni on ylösnostatettu. Sitä edelsi egon ristiinnaulitseminen eli kuolema. Se oli kipujen tie. Se oli Golgata. Minä kuolin, mutta nyt elän. Ja jos maallinen ruumiini hajoaakin, tiedän olevani taivaassa. En päädy keskitilaan. Minä olen jo melkein taivaassa mieleni suhteen. Minun osani on hyvä. Mieleni tila näkyy jo ulospäin, koska moni opiskelukaverini ihmettelee rauhaa minussa ja sitä, että he tuntevat, että olen sovussa itseni kanssa. Sisareni sanovat, että minusta on kuoriutunut ”iloinen Sirkka”. Tuon tämän esille sen vuoksi, että uskaltaisit mennä tähän samaan prosessiin mukaan.

Puhutaanpa vielä ukrainalaisista. Tulee eräs erityinen asia mieleeni. Tiedätkö, että stalkkaajat - ihmiset, joissa on pahoja henkiä sisimmässä ja tulevat aivokuorelle - ovat oman maan kansalaisia. Ukrainassa on sota. Stalkkaajilla on nyt hätä itselläänkin. Ehtivätkö he muka stalkkaamaan maansa kansalaisia? Kaikki miehet ovat sodassa. Naiset lapsineen pakenevat henkensä edestä. Kuka ehtii stalkata? Sen lisäksi se kärsimys, mitä he joutuvat kestämään. Tragedia ja katharsis, jotka he joutuvat kokemaan. Pahalla on kuitenkin myös kauniit kasvonsa. Niin tässäkin. Uskon siihen, että heidän mielensä ja ajatuksensa selkiytyvät, kirkastuvat kuin ihmeen kaupalla. Mitä tapahtuu heidän egokuorelleen?


... jatkuu seuraavalle sivulle