Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Jeshuan sanoja 2(2)






Jeshuan sanoja Filippuksen evankeliumissa



Filippuksen evankeliumista, otsikko: Abrahamin ympärileikkaus (82,26-29):

Kun Abraham […] nähdäkseen sen, mitä hänen oli tarkoitus nähdä, [hän] ympärileikkasi esinahan lihan. Näin hän opetti meille, että liha pitää tuhota.

Esilihan ympärileikkaus oli vertauskuva. Herra halusi opettaa, että syntiinlangennut liha eli egokuori, pitää tuhota. Pelkkä häivyttäminen ei riitä, koska maailma on syntiinlangennut ja egokuori kasvaa takaisin hyvin helposti.



Filippuksen evankeliumista, otsikko: Piilossa olevat osat (82,30-83,18)

[Monet] asiat maailmassa elävät ja voivat hyvin, niin kauan kuin niiden [sisin] pysyy piilossa. [Kun ne] paljastuvat, ne kuolevat. Ihminen on tästä hyvä esimerkki. [Niin kauan] kuin ihmisen sisälmykset ovat piilossa, hän elää. Jos sisälmykset tulevat ulos, hän kuolee. Samoin puu versoo ja kasvaa, kun sen juuret ovat piilossa. Jos ne tulevat näkyviin, puu kuivettuu. Samoin on kaiken maailmassa syntyneen laita, oli se sitten näkyvää tai piilossa. Niin kauan kuin pahan juuri on piilossa, se on vahva. Kun se tunnistetaan, se tehdään tekemättömäksi ja jos se tuodaan valoon, se tuhoutuu. Tästä syystä Raamatussa sanotaan: ”Jo on kirves pantu puitten juurelle.” Kirveellä ei pelkästään hakata puuta poikki, sillä se, mikä hakataan, versoaa jälleen. Pikemminkin, kirveellä tehdään työtä niin kauan, kunnes sillä on hakattu pois [koko] juurakko. Jeshua kiskaisi kokonaan [pahan] juurineen, mutta toiset tekivät niin vain osittain.

Nyt lopun aikana on siis tärkeää, että annat Herran ristiinnaulita egosi, jotta koko pahan juurakko saadaan tuhottua. Samalla saadaan sielusi nostatettua ylös. Sinusta tulee maailmassa vihdoin oma itsesi, Jahven luoma, ainutlaatuinen yksilö ja pääset 1000-vuotiseen ihanaan valtakuntaan.

(Suomennos ja hakasulut minun)



Filippuksen evankeliumista, otsikko: Pahan juuri (83,18-30)

Kaivakoon kukin meistä sisällään olevan pahuuden juuren esiin ja repiköön sen juurineen sydämestään. Se saadaan revittyä pois, jos tunnistamme sen. Jos emme tunnista sitä, se juurtuu meihin ja kasvattaa hedelmäänsä sydämessämme. Se on meidän herramme, me olemme sen palvelijat. Se vangitsee meidät ja saa meidät tekemään sitä, mitä [emme] tahdo, [emmekä] tee sitä, mitä tahdomme. Se on voimissaan, koska emme ole tunnistaneet sitä. Se toimii tehokkaasti ikään kuin [se todella olisi] olemassa.

Viimeinen lause on eri tavalla kirjassa The Nag Hammadi Scriptures: As long as [it] exists, it stays active. Suomentaisin sen näin: Niin kauan kuin se [pahuuden juuri] on olemassa, se pysyy aktiivisena.

Ainoa keino päästä kokonaan irti pahuuden juuresta, on antaa Herralle lupa ristiinnaulita egosi. Muussa tapauksessa synti vetää ja kiehtoo sinua. Väärät valintasi ohjaavat sinut yhä syvemmälle pahuuteesi. Sydämesi muuttuu väärien valintojesi vuoksi yhä enemmän pahuuteen valmiimmaksi. Sinä sokeudut ja sinusta tulee kuuro. Sinun pitää herätä ja tiedostaa, mikä on totuus itsestäsi, muuten väärämielinen sydämesi johtaa sinut harhaan.



Filippuksen evankeliumista, otsikko Tietämättömyys on pahan äiti (83,30-84,14)

Tietämättömyys on [kaiken pahan] äiti. Tietämättömyys johtaa [kuolemaan sillä] ne, jotka ovat peräisin [tietämättömyydestä], eivät ole olleet, eivät [ole] eivätkä vastakaan ole […] Kun totuus tulee kokonaan ilmi, heistä tulee täydellisiä. Totuus on nimittäin siinä suhteessa samanlainen kuin tietämättömyyskin, että se on toimeton ollessaan piilossa. Kuitenkin sitä ylistetään, kun se tulee julki ja se opitaan tuntemaan, sillä se on voimakkaampi kuin tietämättömyys ja eksytys. Totuus antaa vapauden. ”Jos te tunnette totuuden, totuus tekee teistä vapaita” Tietämättömyys on orja, mutta tieto on vapaus. Jos me tunnemme totuuden, löydämme sisältämme totuuden hedelmiä. Jos meidät on yhdistetty totuuteen, se ottaa vastaan meidän täyteytemme.

Viimeinen lause on eri tavalla kirjassa The Nag Hammadi Scriptures: If we join with it, it will bring us fulfillment eli totuuteen yhtyminen, tuo meille täyteyden.

Täyteys tarkoittaa tässä, että sinusta tulee täydellinen. Olet Kristus. Ralf K:n mukaan on oikein sanoa: ”Me olemme Kristus.” Kristus oli esikoinen ja me olemme Hänen veljiään ja sisariaan ja olemme Hänen kanssaperillisiään. Olemme siis täydellisiä, kuten Kristus on.

Maailmankaikkeus on yksi Persoona. Sinä olet minussa. Minä olen sinussa. Me kaikki olemme taivaallisessa Isässämme Pyhän Hengen kautta. Me olemme yhdessä Yksi. Elämme ykseydessä. Maailmassa koemme olevamme erillisiä yksilöitä, mutta taivaassa koemme olevamme sama persoona.

Lopun ajat on paluuta alkuun, jolloin Jahve oli Yksi. Sen jälkeen meidät luotiin ja tulimme maailmaan oppiaksemme, että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Ja se, mitä toiselle teet ja sanot, teet väistämättä jo nyt itsellesi. 

(Kahden viimeisen jakeen suomentaja: Ismo Dunderberg, Nag Hammadin kätketty viisaus)



Filippuksen evankeliumi, otsikko: Tämä maailma, ylösnousemus, ja välitila (66,7-21)

Ihminen on joko tässä maailmassa, ylösnousemuksessa, tai niiden välissä olevassa paikassa (oma lisäys: uskovien välitilassa tai tuonelassa). Kunpa minua ei löydettäisi sieltä! Tässä maailmassa on hyvää ja pahaa. Se, mikä maailmassa on hyvää, ei ole oikeasti hyvää ja mikä pahaa, ei oikeasti ole pahaa. Mutta tämän maailman jälkeen seuraa paha, joka on todella pahaa. Tätä paikkaa kutsutaan ”välipaikaksi”(oma lisäys: tarkoittaa tässä tuonelaa); se on kuolema. Meidän tulee saavuttaa ylösnousemus ollessamme maailmassa, niin että kun me riisumme vanhan luontomme, lihamme, jotta pääsisimme lepoon, emmekä joutuisi vaeltamaan välipaikassa. Sillä monet eksyvät tiellä. On hyvä päästä pois maailmasta ennen kuin on tehnyt syntiä.

Tuo viimeinen lause: ihminen pääsee suoraan taivaaseen, jos hän ei ole tehnyt syntiä. Siksi Jeshua ylösnousi. Myös kaikki ne, joiden sielu on ylösnoussut, pääsevät kuoltuaan ikuiseen valtakuntaan. Sielussa ei ole syntiä, koska Jahve on sen luonut. Syntiset, joiden syntejä ei Herra Jeshua ole saanut kantaa, joutuvat tuonelaan ja kantavat syntinsä itse. Mutta heti, kun he tulevat uskoon, he pääsevät uskovien välitilaan, jossa he jatkavat kehittymistään siitä, mihin maailmassa ja tuonelassa jäivät. Se on kuitenkin pidempi ”sakkokierros.” Siksi jakeen kirjoittaja voihkaisee sanat: ”Kunpa minua ei löydettäisi sieltä!” Uskovien välitilassa olet juuri niin kauan, kunnes sielusi on kehittynyt siihen mittaan kuin Jahve ja sielusi siitä sopivat jo ennen kohtuun laittamistasi. Vasta sen jälkeen tapahtuu sielun nostattaminen ylös taivaaseen.