Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Jeshuan sanoja 1(2)


4.11.2021



Kivittämisestä kohdat 1.-3.

1.
Ap.teot 7:56 Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!"

Miksi Herra Jeshua seisoo? Hän istuu Jahven oikealla puolella, mutta nyt Hän nousee seisomaan ihmetellen: ”Totisesti, totisesti aikooko nuo ihmiset todellakin kivittää Stefanoksen?” Stefanoksen kärsimyksen keskelle tulee Herra, joka ei anna omiensa kärsiä ilman, että on itse tapahtumassa mukana. Stefanoksen ympärillä on hohde, Herran hohde.

Jes. 43:2 Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta.

Nyt Stefanos, ensimmäinen marttyyri, on tulessa. Hänet aiotaan kivittää. Stefanos sanoo viime sanoikseen: "Herra, älä vaadi heitä tilille tästä synnistä!" Tämä viittaa siihen, että Herra antoi Stefanokselle Hänen rauhansa. Hän huudahtaa sanat Pyhässä Hengessä. Raamattu kertoo myös, että Stefanos nukkui pois. Hän jätti tämän maailman nukkumalla pois, ei väkivallan seurauksena.

Ap.t. 7:59-60 Kun he kivittivät Stefanosta, tämä rukoili Herraa ja sanoi: "Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni." Hän vaipui polvilleen ja huusi kovalla äänellä: "Herra, älä vaadi heitä tilille tästä synnistä!" Sen sanottuaan hän nukkui pois.

Herra ehti nostattaa Stefanoksen hengen eli sielun ylös ennen hänen kuolemaansa. Siksi tässä jakeessa sanotaan, että hän nukkui pois. Hän pääsi suoraan taivaaseen. Hän ei mennyt välitilan kautta. Se oli Herran tarkoituskin. Kun teet, mitä Herra pyytää sinulta, niin sinä teet aina Herran ja sielusi tahdon. Maailmassa oleva Stefanos ei tiennyt, mikä oli hänen määrähetkensä. Hän olisi halunnut vielä evankelioida kansoja. Herra halusi hänelle toisenlaisen, paremman kohtalon. Hän pääsi pois syntiinlangenneesta maailmasta suoraan taivaaseen. Lisäksi tapahtumaa seurasi suuri ihmisjoukko. Herra halusi, että kansa, kansan vanhimmat, Suuri neuvosto ja lainopettajat kääntyvät. Tämä oli heidän suuri mahdollisuutensa kääntyä. Tilanteessa kävi niin, että Stefanoksen kasvot olivat kuin enkelin kasvot, koska hän näki kirkkauden, Jeshuan. Hänen sielunsa oli se, mikä loisti läsnä oleville. Kaikki tunnistivat, mistä se valo tuli. Se ei tullut ihmisestä Stefanoksesta. Se tuli Herrastamme Jeshuasta. Ihme tapahtui: moni tuli uskoon tapahtuman seurauksena.

Pysähdy aina jakeiden äärelle. Jeshua halusi opettaa meille aina jotakin. Mikä tässä oli opetus? Tee aina Herran tahto. Jos Hän haluaa, että evankelioit, niin evankelioi, vaikka pelkäisit. Silloin tapahtuu suuria. Enemmän kuin voit kuvitellakaan.


2. Gal. 6:17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.

Mitä Paavali tarkoitti arvilla? Hän tarkoitti sitä, että hän oli ollut arvollinen Herran edessä kärsimään. Herra oli antanut hänelle kaikki hänen kipunsa, tuskansa ja kärsimyksensä. Miksi Herra oli sallinut ihmisten, pahan henkivallan johdattamana, tehdä sen hänelle? Paavalin henkisen ja hengellisen tilan parantamiseksi. Taivaassa hän ei enää kehity tällä tavalla.

Paavali kantoi arpiaan Kristuksen sanan takia. Paavali joutui kokemaan sekä fyysisiä että henkisiä taakkoja. Hän oli meressäkin vuorokauden, ennen kuin hänet pelastettiin. Hän oli useasti vankeudessa, ruoskittavana, ahdistuksissa ja vaaroissa, mutta Herra oli aina hänen kanssaan. Hän ei puhu siitä, että suurin osa hänen hyvistä ystävistään, fariseuksista ja lainopettajista, hylkäsivät hänet, kun hän alkoi julistamaan evankeliumia pakanoille. Hän sanoi Fil. 3:8 seuraavasti:

Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen.

Herra oli hänen kanssaan ja se riitti hänelle. Sen täytyi riittää. Sinun pitäisi pitää mielessäsi, että jos lähdet Herran töihin, niin sinun pitää laskea ensin tornin kustannukset: mitä se sinulle maksaa (Luuk. 14:28). Mutta tiedä se, että jos tilanteesi on se, että näet elämässäsi vain yhden suunnan ja se on Kristus, niin vastaus on selvä. Näet ikään kuin vain yhden kapean polun. Ja sen polun keskellä seisoo Herra itse Silloin voit olla varma, että olet valmis maksamaan hinnan. Maksu on liian suuri, jos sydämesi tila ei ole oikea. Maksu on mitätön, jos sydämesi tila on oikea. Et epäröi, et kadu, kaikki muu on roskaa. Oikea sydämen tila on vain sitä, että olet antanut Raamatun sanan imeytyä sinuun niin paljon, että se tihkuu jo ihohuokosistasikin yli. Sitä on ylenpalttisesti. En taaskaan puhu Raamatun jakeiden ulkoa oppimisesta, vaan siitä että olet syönyt Raamatun sanaa.


3. Gal. 4:13-14 Tiedätte, että julistin teille ensimmäisen kerran evankeliumia sairastumiseni vuoksi. Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen.

13 Ye know how through infirmity of the flesh I preached the gospel unto you at the first.
14 And my temptation which was in my flesh ye despised not, nor rejected; but received me as an angel of God, even as Christ Jesus.

1. Kor. 2:3 Te näitte minut hyvin heikkona, hyvin arkana ja pelokkaana.

Sana infirmity tarkoittaa raihnaisuutta, heikkoutta. Hänet oli juuri kivitetty, mutta hän oli Kristuksen ritari ja Herra vaikutti sen, että hän pystyi nousemaan ylös ja palaamaan kyseiseen kaupunkiin, mistä hänet oli raahattu kivitettäväksi ja seuraavana päivänä hän lähti Derbeen (Ap.t. 14:19-28).

Hän on ollut aikamoinen näky: täynnä haavoja, ruhjeita ja mustelmia. Miksi jakeessa 14 puhutaan my temptation in my flesh? eli siitä, että Paavalilla oli jokin lihan houkutus. Mikä se oli? Hän olisi varmasti halunnut paeta mahdollisimman kauas vainoajistaan, joita hän pelkäsi. Mutta sitten Herra sanookin hänelle, että Hän haluaa, että kaikki galatalaiset näkevät Paavalin, jotta he kuulisivat häntä ja kaikki pelastuisivat iankaikkiseen elämään. Herra sanoi hänelle, että tapahtuu, mitä tapahtuukin, niin Hän on aina hänen ja meidän kaikkien kanssa. Hän ei jätä, eikä hylkää. Ole siis rohkea. Ralf K. haluaa sanoa teillekin: ”Rohkea on se ihminen, joka toimii, vaikka pelkää.”

Paavalin toiminnasta seurasi, että myös hänen kivittäjänsä saivat myöhemmin tietää, että hän oli yhä hengissä. Se oli lisätodiste heille, että Herra totisesti on ja vaikuttaa kaikki. Paavalin kivittäjien tulisi siis kääntyä Herran puoleen pelastuakseen.


4. Eikö Mooses päässyt Luvattuun maahan (paratiisiin)?

Raamattu kertoo, että Joosua ja Kaleb pääsivät Luvattuun maahan. Entä muut, jotka lähtivät Herran ja Mooseksen johdattamina Egyptistä?

4. Moos. 32:11-13
11 'Koska miehet, jotka lähtivät Egyptistä, kaksikymmenvuotiaat ja sitä vanhemmat, eivät uskollisesti seuranneet minua, he eivät saa nähdä sitä maata, josta valallani annoin lupauksen Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille.
12 Sen näkevät vain kenasilainen Kaleb, Jefunnen poika, ja Joosua, Nunin poika, jotka ovat uskollisesti noudattaneet Herran tahtoa.'
13 Herran viha syttyi silloin Israelia vastaan, ja hän antoi israelilaisten harhailla autiomaassa neljäkymmentä vuotta, kunnes koko se sukupolvi, joka oli rikkonut Herran tahtoa vastaan, oli kuollut.

Entä Mooses? Hän ei päässyt Israelin maahan, mutta kyllä hän pääsi elinaikanaan paratiisiin. Hänet nostettiin taivaaseen, kuten Eliakin. Hänen ruumistaan ei koskaan löydetty. Herralla on luvassa hänelle parempaa kuin pääsy Luvattuun maahan, Israeliin. Mooses pääsee mukaan lopun aikojen tapahtumiin.

Ajattelen asiaa niin, että vaikka Mooses johdatti juutalaisen kansan pois Egyptin ja siten ennakkokuvana synnin orjuudesta, niin hän oli vain ihminen. Häntä ei pidä ylistettämän. Hän oli ansioton palvelija. Jos juutalaiset lukisivat blogiani, niin he repisivät pelihousunsa. He ovat korottaneet Mooseksen puolijumalan asemaan. Hän ei ollut sitä, vaikka hän olikin esimerkillinen ihminen, nöyrä ja Jahven asialle antautunut.

Miksi alennan Mooseksen arvoa? Melkein itseänikin hirvittää. Sen vuoksi, että tiedän varmasti sanoa, että Mooses oli vain saviastia. Saviastia ei ole tärkeä, vaan aarre siinä. Aarre on Pyhä Henki. Saviastian hienot piirteet tulivat näkyviin Pyhän Hengen kautta, koska muutumme kirkkaudesta kirkkauteen, niin kuin muuttaa Pyhä Henki. Meissä kaikissa ihmisissä on valtavat mahdollisuudet ja kyvyt, mutta riippuu meidän valinnoistamme ja antautumisestamme Kristukselle, jotta Hänen elämänsä tulee näkyviin kuolevaisissa ruumiissamme.

Kuka on se, jota kunnioitamme? Saviastiaako, joka on halvasta mullasta tehty? Vai savenvalajaa, joka saa aikaan mitättömästä astiasta arvokkaan ja joka antaa Henkensäkin kuolleelle astialle, jotta saviastia puhkeaisi kaikkeen loistoonsa. Pyhän Hengen vaikutuksen kautta Mooseksesta tuli kansansa vapauttaja. Mooses näki Herran enkelin ilmestyvän pensaassa, joka ei kulunut, vaikka se paloi. Se herätti Mooseksen uinuneen halun auttaa kansaansa. Hän valitsi olla rohkea, vaikka hän pelkäsi mennä takaisin Egyptiin, josta hän oli karkumatkalla. Hän valitsi Herran ja kulki Hänen jalanjäljissään. Hän olisi toki voinut antaa pelon karkottaa hänet haaveestaan vapauttaa israelilaiset orjuudesta. Mooses oli joutunut nöyrtymään vaikeissa olosuhteissa appensa luona. Hän oli lammaspaimen. Se oli kaukana siitä loistosta, johon hän oli Egyptissä tottunut. Nyt yhtäkkiä Herra ilmestyy hänelle tulessa ja antaa hänelle tehtävän. Miten ihminen, joka tietää ettei ole mitään, kokoaa itsensä ja lähtee Herran matkaan? Mikä se mekanismi on? Jahve antoi Moosekselle voimaansa. Herran pitää tänä päivänäkin hakea se halvin ja rikkoutunein astia, joka antautuu Hänen käyttöönsä. Hän näki Mooseksen jo äitinsä kohdussa, että tämä mies tulee valitsemaan oikein. Hänet oli itse asiassa istutettava äitinsä kohtuun juuri sinä aikana. Jahve ei tarvitse välttämättä kuin yhden ihmisen kerrallaan, jonka Hän tietää tekevän oikeita ratkaisuja, Jahven mieleisiä ratkaisuja, jotta Hän voi toteuttaa sanansa. Maailman historian sivu on ollut joukossa näitä ihmisiä. Täytyy silti muistaa, että juuri Mooseksella – saviastialla – oli sellaisia ominaisuuksia, joita Jahve halusi käyttää hyödykseen. Hänellä oli varmasti johtajan armolahja, muista armolahjoista puhumattakaan, koska Jahve ennalta näki, että hänestä tulee oivallinen palvelija. Muistetaan sitten sekin, että luonnonlahjat ja armolahjatkin antaa Herra. Hän vaikuttaa siis kaiken.

Mooses oli jo kerran jättänyt kaiken taakseen neljäkymmentä vuotiaana, kun hän lähti pakoon Egyptistä. Nyt hän lähtee Midianista ja jättää vaimonsa, lapsensa ja appensa. Ainakaan Raamattu ei puhu heistä sen jälkeen enää paljoakaan. Kun hän lähtee Egyptistä israelilaiset mukanaan kohti Luvattua maata, niin hän jättää taas kaiken ja Egyptin taakseen. Kaiken sen, mikä on tuttua. Hän harppoo uutta kohti liian isoissa saappaissa ja monesti häntä hirvittää. Hän ei ehtinyt ihmetellä, mistä erämaassa saadaan ruokaa tai mistä saadaan turvallinen yöpaikka. Miten selvitetään tulevat ristiriidat ja tappelut? Hän vain seurasi Herraa ja rukoili. Kun tarkemmin ajattelee Mooseksen historiaa, niin hän joutui monta kertaa jättämään kaiken taakseen ja aloittamaan uudestaan. Hän joutui houkuttelemaan ihmisiä uskomaan ja toivomaan pääsyä Luvattuun maahan, vaikka se kesti neljäkymmentä vuotta.

Jos välttämättä haluat jumaloida Moosesta tai ketä hyvänsä ihmistä, niin ylistä sitä heidän ymmärrystään, että Jahve on ja häneen on turvattava joka aika. Ymmärtääkö ihminen sitä Jahven lain ehdottomuutta – sitä, että se ei tee kompromisseja? Jahven laissa ei ole sellaista säädöstä, että voisit sanoa: ”Ei tällä asialla niin väliä ole, tämä on niin pieni erhe.” Kaikki vaikuttaa kaikkeen.