Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Sieluttomat ihmiset 2(2)


...jatkuu edelliseltä sivulta




Kuriositeettina haluan selittää myös alla olevan jakeen 37, vaikka se ei suoranaisesti liity tähän blogiini.

Luuk. 17:37. "Missä, Herra?" kysyivät opetuslapset. Hän sanoi: "Missä on haaska, sinne kokoontuvat korppikotkat."

Opetuslapset kysyivät siis, missä Herra on silloin, kun kaikki tämä tapahtuu. Tuntuu aika erikoiselta, jos Hän sanoisi olevansa ”haaska,” siis kuollut. Vai mitä? Saan ymmärryksen, että haaska on Israel. Juutalainen kansa ei usko Jeshuaan Messiaanaan eli tiedämme, että Raamattu kutsuu ei-uskovia kuolleiksi. Korppikotkat tarkoittavat taas niitä Israelin vihollismaita, jotka ryhtyvät sotaan sen kanssa. Missä Herra silloin on? Yhdessä silmäteränsä eli kansansa kanssa Israelissa. Siitä kertoo myös Sak. 14:12-13.

Ralf K. sanoo: ”Ei väellä, eikä voimalla, vaan Pyhällä Hengelläni. Kuule Israel, minä sanon sinulle, rakas silmäteräni: olet rakas minulle, mutta et sitten koskaan todella ymmärtänyt, mikä oli päätarkoitus Jahven laissa. Mikä se on? Ole lähimmäiselle lähimmäinen. Aina rakastava. Ei sotia, ei murhaa, ei vihanpitoa, ei mitään. Opetan sen teille. Se on hyvin helppoa.”

Puhutaan sitten vielä hetki rikkaviljasta. Sakarjan Kirjassa on outo jae Sak. 13:3. Mitä se tarkoittaa?

Sak. 13:3 Jos joku vielä profetoi, hänen isänsä ja äitinsä -- hänen omat vanhempansa -- sanovat hänelle: 'Sinun täytyy kuolla, sillä sinä olet puhunut valhetta Herran nimissä.' Ja hänen isänsä ja äitinsä - - hänen omat vanhempansa -- pistävät hänet kuoliaaksi, koska hän rupesi profeetaksi.

Sakarjan Kirjan ensimmäisessä jakeessa puhutaan avoimesta Pyhän Hengen lähteestä, mikä virtaa kaikkien Daavidin suvun ja Jerusalemin asukkaiden ylle puhdistaen kaikesta synnistä. Jakeessa kaksi kerrotaan kuinka Herra Sebaot (sotavoimien päällikkö) ajaa itse pois pahat henget ja hävittää epäjumalien nimet. Kun Herra sanoo näin tekevänsä, niin se tarkoittaa, että mitään niistä ei jää jäljelle. Se tarkoittaa, että Herran nimi tulee silloin totisesti tunnetuksi. Samoin totuus.

Jakeessa 3 puhutaan hypoteettisesti mahdollisesta valheprofeetasta, ei Jahven profeetasta. Mihin käskyyn liittyy tämä valheprofeetan puhuminen Jahven nimissä? Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu (2. Moos. 20:7). Herran nimi on pyhä. Hänen nimissään ei saa puhua, jos se ei ole totta. Kun puhutaan lävistämisestä, niin tässä jakeessa ei kuitenkaan puhuta tappamisesta konkreettisesti, sillä Ralf K. ei siedä ihmisen tappamista. Tässä jakeessa puhutaan siis kuvaannollisesti kaksiteräisestä miekasta, jolloin profeetan vanhemmat saavat poikansa totuuden tuntoon ja katumuksen tilaan ja sitä kautta parannukseen.

Sieluista vielä lopuksi: Oletko tiedostanut, että lapsi, joka sinulle syntyy, ei ole sinun? Jahve loi sielut. He ovat liha Hänen lihastaan. Sielun Isä on siis aina Jahve ja nykyisin Ralf K. Sinä et siis ole lapsesi oikea äiti tai isä. He ovat sinulla vain lainassa. Sinulla on suuri kasvatusvastuu. Joudut siitä tilille. Luonto antaa sielusta osviittoja. Mieti vaikka puuta, kuinka komealta ja kauniilta sen ulkoinen olemus näyttää. Se on kuin egokuoresi, kehosi. Sitä me ihailemme. Kuitenkin koko sen kasvu ja kauneus riippuu sen juurista. Jos juuria ei ole, puu kuolee. Puun todellinen elämä piilee siis maan alla. Mitä mehevämmät juuret, sitä paremmin puu voi. Samalla tavalla ihmisen sisimmässä oleva sielu määrittää kaiken hänessä. Sielu on suuri ihme (Ps. 139:14). Jokainen elämä on tärkeä, hyvin tärkeä.

”Sielusi, Sinä, olet kuin kallisarvoinen, hempeä puutarha, jossa kasvaa kukkia ja hedelmiä kesät, talvet. Olet myös kirkasvetinen, runsas lähde, joka ei koskaan ehdy.”