Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Jahven rakkaus luotujaan kohtaan: Jaakob ja Esau tarvitsevat kumpikin omanlaisensa kasvatusmetodin.

Miksi Herra vihaa Esauta?



Raamattu on täynnä vertauskuvia, jotka aukeavat sille, joka haluaa kiihkeästi ymmärtää niiden merkityksen. Ihmisen henkinen kehitys etenee niiden pohtimisen ja ymmärtämisen kautta. Raamattu on pyhä opetuskirja, jonka myötä henkinen ja hengellinen kehitys mahdollistuvat. Ihmisen kehitys tapahtuu ikään kuin ympyrän muotoisissa kehissä. Kehityspolku alkaa ja loppuu, mutta sitten avautuukin uusi kehä, kunnes kehityksesi kiihtyy kiihtymistään loppua kohden. Minulla on käsitys, että tämä sama koskee myös eri kansoja ja maailmaa. Myös Ilmestyskirjan tapahtumat kuvastavat tällaisia kiihtyviä kehityskaaria.

Malakian Kirjan ensimmäisissä jakeissa näen niin, että Herra haluaa kertoa sinulle valinnoista ja niiden seuraamuksista yksilön kannalta. Neljännessä ja viidennessä jakeessa Hän kertoo jo kansoista. Haluan avata sinulle nämä jakeet.

Mal. 1:1-5
1 Ennussana. Herran sana, jonka Malakia puhui Israelille.
2 -- Minä rakastan teitä, sanoo Herra. Mutta te kysytte: "Missä sinun rakkautesi näkyy?" -- Eikö Esau ollut Jaakobin veli? sanoo Herra. Jaakobia minä rakastin,
3 mutta Esauta vihasin. Minä tein Esaun vuoret autioiksi, hänen perintömaansa sakaalien asuinpaikaksi.
4 Kun edomilaiset sanovat: "Meidät on murskattu, mutta me rakennamme jälleen raunioitten paikalle", silloin Herra Sebaot lausuu: -- Rakentakoot vain, mutta minä revin kaiken hajalle! Heidän maataan kutsutaan aina jumalattomuuden maaksi, ja heitä itseään sanotaan kansaksi, jota Herra ikuisesti vihaa.
5 Te tulette näkemään sen omin silmin, ja silloin te sanotte: "Suuri on Herra! Kauas ulottuu hänen valtansa yli Israelin rajojen!"

Jae 2. voi ihmetyttää jotakuta. Jos Herra rakasti Jaakobia, niin miksi Jaakobilla oli sitten niin paljon vastamäkeä. Tietenkin oli. Ihminen saa siunauksia sekä alhaalta että ylhäältä. Kaikki on parhaaksemme. Tarvitsemme vain välimatkaa menneeseen havaitaksemme tämän. Ihminen oppii parhaiten vastoinkäymisistä. Kaikella on hyvä tarkoituksensa. Pitää oppia katsomaan kauas, jotta ymmärtäisimme, ettemme elä tätä maailmaa varten, vaan ikuisuutta varten.

Sananl. 29:15 Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä.

Miksi Herra provosoi ja sanoi vihaavansa Esauta? Hän vihasi Esaun tekoja, mutta ei hänen sieluaan. Hän vihasi sitä, että Esau ei ollut oma itsensä, vaan muistutti päivä päivältä yhä enemmän paholaista. Maailmankaikkeus myös reagoi kaikkien ihmisten tekoihin. Ei ole samantekevää, mitä valintoja sinä teet maailmassa. Esau joutui myös niittämään sitä, mitä oli kylvänyt jo maailman ajassa. Entä Jaakob sitten? Hän kylvi maailmassa, mutta niitti taivaassa. Hänen satonsa oli suuri taivaassa, mutta Edom oli hedelmätön.

Ob. 1:18 Jaakobin heimo on oleva tuli ja Joosefin heimo on liekki, mutta Esaun heimo kuin oljet, jotka tuli ahmii ja tuhoaa. Ketään ei jää jäljelle Esaun suvusta. Näin on Herra puhunut.

Joosef oli suureksi kunniaksi Herralle. Siksi hän oli liekki. Hänen luonteensa hienous tulee esille Raamatussa. Hän ei ollut edes vihainen, eikä katkera veljilleen, vaikka nämä myivät hänet orjaksi Egyptiin. Herra mahdollisti hänen henkisen kehityksensä. Herran avulla hän pääsi myös korkeaan asemaan Egyptissä ja pelasti kansoja nälänhädästä.

Esau ja Esaun heimo, edomilaiset on vertauskuva, joka tarkoittaa tätä syntiinlangennutta luontoamme. Tuli ja tuho on sille oikea paikka. Kun minulle tulee eteen haastavat jakeet, niin silloin tartun aina King James käännökseen, koska jokainen sanavalinta on tärkeä. Valitettavasti en osaa hepreaa, enkä kreikkaa. Neljännen ja viidennen jakeen kohdalla minun oli tehtävä taas näin. Se on kyllä outoa, koska en osaa puhua englantia juuri lainkaan. Kun mennään yksityiskohtiin, niin tarvitaan eksaktia kieltä, koska sana on vain pinta, mutta sanan eri merkitykset ovat tärkeitä. Herran huumorintajusta varmaan johtuu, että englannin kieli ja ymmärrykseni kulkevat paremmin käsi kädessä kuin suomen kieli.

Whereas Edom saith, We are impoverished, but we will return and build the desolate places; thus saith the LORD of hosts, They shall build, but I will throw down; and they shall call them, The border of wickedness, and, The people against whom the LORD hath indignation for ever. And your eyes shall see, and ye shall say, The LORD will be magnified from the border of Israel. [from: or, upon: Heb. from upon]

Kun taas edomilaiset*) sanovat: Meiltä on viety valta ja voima, mutta mehän saamme kaiken jälleen ennalleen; Niin - sanoo Herra Sebaot - he rakentavat, mutta minä hävitän sen. Ja he (edomilaiset) kutsuvat pahuuden kansan (Israelin rajan takaa), joita kohtaa ikuisesti Herran suuttumus. Te tulette näkemään ja kertomaan, kuinka Herra tulee ylistetyksi Israelin rajojen ulkopuolellakin.

Miten Herra tulee ylistetyksi? Siten, että Hän ei hävitä tätä pahan kansaa. Sen sijaan Hän hävittää pahuuden, joka ei ole ikuista, vaan sammuu pois.

Sanalla border (raja) halutaan tuoda ilmi sitä eroa maantieteellisesti, jossa Israel, joka edustaa Jahven kansaa ja toisaalta Israelin rajaan erottuvaa aluetta, jota pahuus edustaa. Nämä ovat erottamattomia, kuin toistensa veljeksiä, kuten Jaakob ja Esau, kunnes sitten Herra hävittää pahuuden. Tämä johtuu siitä, että pahuutta ei ole luotu olemaan iankaikkisesti, mutta vanhurskaus säilyy iankaikkisesti. Sitä ei voi hävittää.

Herra kasvattaa ihmistä koko hänen elinikänsä. Hän on kasvattanut myös Israelia koko sen olemassaoloajan. Sitä on pitänyt kasvattaa, koska siitä tulee suuren Kuninkaan maa.


*) Edomilaiset polveutuivat patriarkka Iisakin pojasta Esausta; kun taas israelilaiset polveutuvat Esaun veljestä Jaakobista.