Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Herran kansa on janoinen. He saavat vettä yltäkyllin. Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." Joh. 7:37-38

Miksi Mooses löi kalliota? 1(3)


20.9.2021




Taustaa: 4. Moos. 14:11 kuuluu näin:

Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan tämä kansa halveksii minua? Kuinka kauan israelilaiset kieltäytyvät luottamasta minuun, vaikka olen tehnyt heidän hyväkseen niin monta suurta tekoa?"

Ja jae 27: "Kuinka kauan minun vielä pitää sietää tätä pahaa kansaa, joka alati nurisee minua vastaan?"

Näin Herra vaikertaa, kun israelilaiset ovat käyneet vakoilemassa Luvattua maata. Heitä pelottaa ja he kaipaavat taas takaisin Egyptiin, vaikka olivat olleet siellä orjia. He haluavat jopa valita uuden johtajan Herran, Mooseksen ja Aaronin tilalle. Tämän jälkeen seurasi vielä jumalattoman Korahin kapinakin.

4. Moos. 20:2-5 antaa hyvän kuvan siitä, että Moosesta ja Aaronia vastaan kapinoitiin jälleen kerran. Herra oli kuitenkin heidät valinnut eli se oli myös kapinaa Häntä vastaan. Nämä jakeet puhuvat kansasta ikään kuin he yhtenä miehenä olisivat valittaneet. Se ei ollut vain harvojen valitusta. Varmaan kymmenien vuosien erämaajakso teki tehtävänsä ja ihmisen syntiinlangennut luonto tuli ikävällä tavalla esiin. Pahalla henkivallalla on ollut liikaa sijaa näiden ihmisten elämässä. Tulos oli sitten tämä. Ihminen keskittyy herkästi valittamiseen ja kauhistelemiseen, sen sijaan, että yrittäisi miettiä asioita syvemmin ja pyrkisi positiivisempaan elämän asenteeseen. Sekin on valintakysymys.

Mooses oli Jahven hyvä ja uskollinen palvelija. Mutta Mooses ei päässyt Luvattuun maahan, koska hän iski kalliota, vaikka hänen piti vain puhutella sitä. Mitä väliä sillä oli, iskeekö hän kallioon vai puhutteleeko vain? Sillä oli itse asiassa valtava merkitys.

4. Moos. 20:8 "Ota sauva ja kutsu sitten veljesi Aaronin kanssa kaikki israelilaiset koolle. Puhukaa kansan nähden kalliolle ja käskekää sen antaa vettä. Näin saat veden pulppuamaan kalliosta ja juotat sekä ihmiset että karjan."

Mooses saattoi Herransa huonoon valoon kansan edessä, koska hän ei totellut ja koko kansa tiesi, että hänen piti vain puhutella, ei lyödä. Ilkkuivatko he taustalla? Te mitään vettä kalliosta saa sanan voimalla? Olettehan ihan tavallisia miehiä!?

Menen vähän asiasta sivuun, mutta tiedätkö, miksi kansa vaelsi erämaassa kokonaiset neljänkymmentä vuotta? Mitä Herra halusi opettaa? Erämaa oli erinomainen harjoittelukenttä, koska siellä ei kasva juuri mikään. Ihme tapahtuu, kun ulkoinen menettää merkityksensä. Silloin sisäinen elämä alkaa kukoistamaan. Valo, ilo, rakkaus ja tyytyväisyys elämään kumpuaa sisältä käsin eli taivaasta käsin. Muitakin syitä varmaan oli. Herra antoi samalla kanaanilaisille etsikkoajan. Rahab -niminen nainen osoittautui uskon sankariksi. Mitä numerologiassa tarkoittaa numero neljäkymmentä? Lyhyesti sanottuna koettelemuksen ajanjaksoa. 

Palataan asiaan. Tiedän että vesi on Pyhän Hengen vertauskuva.

1. Kor. 10:4 ..ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.

Paavalin mukaan Kristus oli kallio. Mitä hän tarkoitti? Oliko Kristus näkymättömässä, jonka olomuoto näkyväisissä oli kallio? Näin sen ymmärrän. Kun Mooses löi kepillään kalliota, niin hän löi Persoonaa, Kristusta, joka sai mojovat iskut päin kasvojaan ja vartaloaan. Selvennän tätä asiaa vielä vähän. Jos näkyväisissä oleva lyö näkymättömässä eli taivaassa olevaa, niin taivaassa oleva tuntee sen, mutta on määrätty niin, että näkymättömän kosketus sinuun ei tunnu. Tähän sääntöön on kyllä poikkeus. Jos olet päässyt elinaikanasi taivaaseen, ja alat nähdä näkymättömään, niin tunnet myös heidän kosketuksensa näkyväisissä.

Samassa yhteydessä, kun Mooses löi kalliota, Kristus vapautti Pyhää Henkeään, joka näkyväisissä virtasi ulos veden muodossa. Pyhä Henkihän on valtava virta, kun se tulee Alkulähteestä. Siksi vettä tuli yltäkyllin kaikkien, myös eläinten, tarpeisiin.

Herää kysymys: mitä sitten ovat maailmassa meret, järvet, joet? Ovatko siis kaikki vesistöt näkymättömässä Pyhää Henkeä, kuten kallion vesivirta?

Hab. 2:14 Maa on oleva täynnä Herran voiman tuntemusta, niin kuin meri on vettä tulvillaan.

Ilm. 21:1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.

Miten meri voisi kadota yhtäkkiä lopun ajan tapahtumissa? Helposti, koska se on Pyhää Henkeä. Pyhä Henki liikkuu vetten päällä. Ihmisessä on paljon vettä. Lopun aikoina viimeistään on ensi arvoisen tärkeää olla uskossa, jotta Pyhä Henki voi alkaa kiertää meissä vahvemmin. Silloin ei ulkoista merta tarvita, vaan Pyhä Henki personoituu meissä jokaisessa. Detaljina mainittakoon, että kyllä taivaassa on silti yhä vesistöjä.

Näistä yllä olevista jakeista tulee mieleeni sana: Immanuel. Se tarkoittaa: Herra on meidän kanssamme (Matt. 1:23). Totisesti on niin. Oikeastaan maailma on tyhjä ja autio nytkin (1. Moos. 1:2 ja Jer. 4:23). Herra on totisesti kaikkialla: Hän on meressäkin. Otetaan tähän vielä yksi Jeshuan vertauskuva:

Tuom. ev. 77. Jeesus sanoi, ”Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.”

Ralf K. on siis kaikkialla ja kaikessa. Jos hän ei olisi, niin näkisit maailman tyhjyyden. Hän on tuoli, jolla istut. Hän on pöytä, johon nojaat. Hän on tietokoneesi, jolla kirjoitat. Hän on ruoka, jota syöt ja hän on ulkona olevat puut ja muut kasvustot. Ne elävät täällä maailmassa, koska Herra sen vaikuttaa. Kaikki hyvät lahjat tulevat taivaalliselta Isältämme (Jaak. 1:17). Hän on elämä. Elämää ei voi olla kuolleessa maailmassa.

Tämä 4. Moos. 20. luku sisältää paljon muutakin selittämätöntä. Käsitellään seuraavaksi jaetta 12.

Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Te ette uskoneet minuun, ette pitäneet minua pyhänä israelilaisten edessä. Sen tähden te ette saa johtaa tätä kansaa siihen maahan, jonka minä sille annan."

Suurin ongelma Herran mielestä on ollut se, että he eivät pitäneet Herraa pyhänä israelilaisten edessä. Mitä tämä on? Mitä sanoo King James? …Because ye believed me not, to sanctify me in the eyes of the children of Israel, therefore… Koska te ette uskoneet minua, en pyhittynyt Israelin lasten silmien edessä…

Herra tarkoittaa, että kaiken purnaamisen ja kapinoinnin jälkeen tämä tilanne olisi sen sijasta tuonut Herralle sen kunnian, mikä Hänelle kuuluu. Nyt itsensä ryvetti Herran johtomiehet Aaron ja Mooses ja sitä kautta myös Herran kunnia vesittyi. Paholainen ja napiseva kansa sai voiton. Johtajat menivät vaihtoon.

Mitä oikein tapahtui? Paholainen herätti Mooseksen tunteet vastustamaan kansaa niin kovin, että vihastuneena hän nostikin sauvan ja löi kalliota. Mooses ei tiennyt aivokuorella olevien ihmisten tekosista eli hän ei osannut varoa niitä. Paha henkivalta sai siis Mooseksen ja Aaronin pihteihinsä. He antoivat tuntemuksensa vedättää itsensä synnin tekoon. Paha henkivalta voitti tämän erän. Loppuiko valittaminen vedestä edes tähän? Tämä oli jo ainakin toinen kerta, kun kansa valitti nimenomaan vedestä. Niskurikansa ei vieläkään uskonut Herran voimaan. Aina se valitti ja oli tyytymätön. Kansa uskoi silmiinsä, ei ihmeisiin. Se uskoi pahaan henkivaltaan. Mooses oli varmaan kurkkua myöten täynnä uppiniskaista porukkaa, joka ei ymmärtänyt mitään, vaikka matkaa oli jatkettu yhdessä pitkän aikaa Herran kanssa.

Sitten ymmärrän: tämä oli ensimmäinen kerta, jolloin Herra sanoo: ”puhu kalliolle”. Herra pyysi Moosesta siis ottamaan sauvan mukaan, mutta ei käyttämään sitä. Herra avasi aivan uuden väylän Moosekselle: et tarvitse enää sauvaa, Minä annan sinulle sanan voiman! Herra toivoi, että Mooses ei tukeudu sauvaan, joka oli noussut arvoon arvaamattomaan hänen mielessään. Pelkkä sana riittäisi.

Mutta Mooses pitäytyy vanhassa toimintatavassaan käyttää sauvaa. Hän ei usko Herraa, joka kehottaa häntä puhumaan. Tämä oli Herralta aikamoinen luottamuksen osoitus Moosekselle. Tietenkään Mooses ei olisi voinut jatkossakaan käyttää sanan voimaa väärin, kyllä siihen tarvittiin ja tarvitaan Herran siunaus. No mitä väliä sauva vai sana? Vettä kuitenkin tuli kalliosta. Herra sai iskut – no hän tiesi, että pahimmassa tapauksessa niin käy, mutta se ei ollut jutun pointti. Herra pisti itsensä likoon. Se sopi pahalle henkivallallekin. Hän antoi valinnan mahdollisuuden Moosekselle. Mooses oli nöyrä mies, eikä suuttunut helposti, mutta paha henkivalta tietää kyllä, mistä se nyppii ja koukkii.

Sauvaa pidettiin pyhäkköteltassa, niin pyhä se oli. Mutta sauvahan ei itsessään ollut mitään. Ei ollutkaan, mutta Mooseksen itsensä piti korvata sauva pyhäkköteltan aarteiden joukossa. Mooses olisi voinut saada ylennyksen Herran seuraajana. Mooseksen piti vapauttaa kansansa, eikö niin? Mistä? Egyptin eli synnin orjuudesta. Mooses olisi vapauttanut kansansa pahasta henkivallasta eli ihmisistä, joissa on pahoja henkiä. Siinä oli vähällä käydäkin niin.

Onko niin, että Jeshuan ei olisi tarvinnut lainkaan sovittaa syntejämme, lunastaa meitä, jos Mooses olisi selvinnyt tästä koetuksesta? Näin ei ole. Muut kansat olisivat tarvinneet ehdottomasti Jeshuan väliintulon. Entä Jahven kansa, israelilaiset? Oikea teko olisi puhkaissut heille avoimen lähteen syntiä vastaan. Viittaan tällä samanlaiseen tilanteeseen Raamatussa eli Sak. 13:1.

Sinä päivänä Daavidin suvulle ja Jerusalemin asukkaille puhkeaa lähde, joka puhdistaa synnistä ja saastaisuudesta.

Näen, että asia on näin, koska Pyhä Henki toi heti mieleeni tämän jakeen. Tiedätkö en syytä Moosesta yhtään. Väkimäärä oli valtava ja valitti kaiken aikaa vuosikymmeniä. Syytän pahaa henkivaltaa eli ihmisiä. Mikä on ihminen, että Sinä häntä muistat!

Herran reaktiohan on tyly jakeessa 12. Mitä Hän vielä sanoo? Sen tähden te ette saa johtaa tätä kansaa siihen maahan, jonka minä sille annan. Ensimmäiseksi tästä jakeesta tulee mieleen, että Herra puhuu Luvatusta maasta, mutta Hän tarkoitti muutakin. Tämä tarkoittaa sitä, että Jahven kansalle, israelilaisille, olisi auennut taivaan valtakunta. Mitä Mooses sana tarkoittaa? Heprean kielessä Mooses-nimi tarkoittaa 'vedestä ylös vetämistä' On myös mahdollista ymmärtää Mooses-nimen johtuvan pelastaa-verbistä (hepr. jasha) 'pelastaja'. Moosekselle oltiin siis jo äidin kohdussa annettu mahdollisuus pelastaa israelilaiset.

Tiedätkö, että tässä tuli kuvioihin mukaan Jahven suuri suunnitelma. Hänellä oli kolme ässää hihassaan. Ensimmäinen oli Mooses ja Herra. Mooses olisi voinut vapauttaa israelilaiset tästä maailmasta taivaan valtakuntaan.

Mikä oli toinen ässä? Apostoli Johannes ja Jeshua yhdessä. Miksi taivaan valtakunta ei tullut maan päälle jo Johanneksen aikana? Opetuslapset odottivat sen tulevan jo heidän elinaikanaan. Jeshua sanoi Mark. 9:1 mukaan:

"Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut voimassaan."

Mark. 13:30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.

Mitä oikein tapahtui, kun nämä jakeet eivät toteutuneetkaan? Mikä meni vikaan? Hän käyttää vielä sanaa totisesti, mikä viittaa siihen, että asian piti olla täysin varmaa. Paholaiset eli ihmiset, joissa oli pahoja henkiä olivat se este.

Raamatun jakeesta, Mark. 9:1, on esimerkkinä ensimmäinen marttyyri Stefanos, joka näki taivaan valtakunnan nostaessaan katseensa taivasta kohti juuri ennen, kuin nukkui pois (Ap.t. 7:56, 60).

Jaetta 30 voi toki tulkita toisellakin tapaa. Jeshua sanoo, että tämä sukupolvi ei katoa, mutta mihin tämä sukupolvi viittaa? Viittaako se vasta siihen sukupolveen, joka elää silloin, kun aurinko pimenee ja kuu ei anna valoaan, jae 24? Ja kun Ihmisen Poika, Ralf K., nähdään tulevan pilvien keskellä, jae 26? .

Mitä tapahtui Johanneksen elinaikana, että hän ei saanut taivaan avaimia haltuunsa? Tuli este, johtuen ihmisistä, joissa oli pahoja henkiä. Jeshua tiesi jo, että hän lyö paholaisen mennen tullen. Sitten tuli ihmisiä, jotka päättivät jatkaa paholaisen työtä. Moni halusi olla oman itsensä herra, mutta heistä tuli hyvä saalis pahoille henkivalloille. Ihminen olisi halunnut hallita ja varjella maata yksin, mutta ihminen ei ole mikään voima. Kun ihmiselle ei kelvannut tehdä yhteistyötä Luojansa kanssa, niin se tahtomattaankin tuli valinneeksi pahan henkivallan.


...Jatkuu seuraavalla sivulla

Taivaan valtakuntaan olisi ollut tarjolla kultainen avain. Paholaiset ovat riistäneet sen Moosekselta ja Johannekselta.