Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Iloitsemista ristillä 1(2)


11.9.2021

Miksi opetuslapset olivat valmiita kuolemaan vaikka ristiinnaulitsemalla? Pietari jopa pyysi, että hänet ristiinnaulitaan pää alaspäin.

Tutkitaan kirjaa Gnostilaiset evankeliumit, Elaine Pagels

Pietarin ilmestys kertoo ristiinnaulitsemisesta näin:

Kuka muuten on tuo, joka iloitsee ja nauraa ristin yläpuolella samaan aikaan, kun he naulitsevat jotakin toista ristille jaloistaan ja käsistään?” Vapahtaja vastasi minulle: ”Se, jonka näet iloitsevan ja nauravan ristin yläpuolella, on elävä Jeesus. Tuo toinen, jonka käsiin ja jalkoihin he lyövät nauloja, on hänen lihallinen hahmonsa, hänen sijaisensa. He häpäisevät sen, joka vain muistuttaa häntä. Katso häntä ja katso minua.”

Suuren Setin toinen opetus kertoo Kristuksen opettavan, että ”toinen…joi sapen ja etikan, se en ollut minä. He löivät minua ruokokepillä, mutta se oli toinen, Simon, joka kantoi ristiä harteillaan. Toisen päähän he asettivat orjantappurakruunun. Mutta minä iloitsin korkeuksissa … heidän erehdyksestään … Ja minä nauroin heidän ymmärtämättömyyttään.”

Totuuden evankeliumissa kirjoittaja kuvaa Jeshuaa ristillä siten, että hän on hedelmä, ja jotka sen syövät, saavat tuntea löytämisen riemun. ”Hän löytää heidät sisimmästään, ja he löytävät sisimmästään hänet.” Tämä lause viittaa samaan asiaan, kun Raamatussa sanotaan, että Jahven valtakunta on sisällisesti meissä (Luuk. 17:21). Se ei ole ulkopuolellamme. Kun Jeshua kuoli ristillä, niin hän kantoi kaikki kipumme.

Jes. 53:4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme.

Jahve oli nostattanut Jeshuan sielun ylös. Se oli tapahtunut jo ennen hänen ristiinnaulitsemistaan. Siitä johtuu, että hänen sielunsa eli ”elävä Jeesus” iloitsi ristin yläpuolella. Sielu ei tuntenut kipua, koska se oli vapautettu ruumiista. Sen sijaan kun Raamatussa puhutaan hiestä, joka pisaroi verenä – mitä siinä tapahtui? Hän tunsi ruumiissaan musertavan ahdistuksen. Hyvin pian hänet ristiinnaulittiin. Silloin oli jo sielu nostatettu ylös. Mikä tapahtuma sai sielun nousemaan ylös? Se on ollut tapahtuma, jossa Jeshua on luopunut kaikesta, ystävistäänkin. Paholainen sai opetuslapset nukahtamaan, jopa kolme kertaa. Tämä on se tapahtuma. Jeshualla oli vielä sidos rakkaisiin opetuslapsiinsa. He merkitsivät hänelle paljon. Hänen oli luovuttava heistäkin. Kun hän sen teki, niin sielu nostatettiin ylös ja hän oli täysin valmis ristinkuolemaan. Muistatko kuinka rauhallinen ja tyyni hän oli. Yksi opetuslapsista tarttui jopa miekkaansa pidätystilanteessa. Jeshua ei. Ne meistä, joilla sielu on nostatettu ylös, tietävät, mitä on luopua maailmasta. Se ei tunnu vaikealta.

Gnostilaiset julistavat, että ainoastaan ne, jotka käsittävät eläneensä tietämättömyydessä ja oppivat vapautumaan oivaltamalla, keitä he ovat, kokevat valaistuksen ja saavat uuden elämän, ”ylösnousemuksen”. Totuuden kaste löytyy luopumalla maailmasta (Gnostilaiset Evankeliumit, Elaine Pagels).

Selitän hieman tätä gnostilaista käsitystä. Mitä tietämättömyys tarkoittaa? Se on tietämättömyyttä taivaallisesta Isästäsi. Sinä olet Hänen poikansa tai tyttärensä. Näin sanoo Raamattu, mutta miten luet? Ymmärrätkö sinä, mitä sinä luet? The Nag Hammadi Scriptures kertoo näin: miespuoliset ovat syntyneet Jahven ajatusten kautta emanaatioprosessissa. Se tapahtuu kuten mikä tahansa muukin eli Pyhän Hengen välityksellä. Näin näyn tästä tapahtumasta - siinä Jahvesta virtaa ulos sieluja eli henkiä. Entä naispuolet? Nainen on Jahven omin käsin tekemä ja hänet on tehty tulevan, taivaallisen miehensä kylkiluusta. Sinä olet siis Jahven poika tai tytär. Nyt puhutaan sielustasi. Sen sijaan egokuoresi on syntiinlangennut ja sillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Se on itse asiassa kuollut. Positiiviset tuntemuksesi tulee aina taivaassa olevalta sielultasi. Negatiiviset tunteet ja ruumiin toiminnot egokuoreltasi, joka on vain kuin suuri, monimutkainen tietokone. Selitin sitä jo lähemmin blogissani Elämän tie.

Mitä tarkoittaa totuuden kaste? Kastaminen tarkoittaa valheen eli egokuoren kuolemaa. Voisimme puhua vanhasta luonnosta. Sen tilalle tulee sielu, uusi luonto. Se on mahdollista jo nyt siten, että aivokuoren toiminta lakkaa täysin pahan henkivallan suhteen. Vasta silloin sielu, jonka itse Jahve loi, tulee esiin jopa tässä kuolevassa maailmassa. Tällaisessa tilanteessa aivokuori resonoi Jahven kanssa. Ihmisen mielihän on osa Jahven mieltä. Loppuun asti paha henkivalta pyristelee vastaan, mutta se on turhaa. Kun sielu nostatetaan ylös, on vain ajan kysymys, että tapahtuu vallan vaihto. Se on suorastaan mielen vallankumous.

Mark. 10:38-39 Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät.

1. Kor.10:2 And were all baptized unto Moses in the cloud and in the sea.

Miten kääntäisin tämän jakeen? Ja Herra kastoi kaikki ihmiset pilvessä ja meressä samoin kuin Mooseksenkin. Itse asiassa v. 1992 käännös on myös hyvä: Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.

En voi olla ajattelematta näkyäni, jossa meren aallot ovat röykkiönä molemmilla puolillani ja minun päälläni on kaikkien ihmisten vaatteet. Herra siis kastaa kaikki ihmiset meressä samoin kuin minut ja koska minä pääsen taivaaseen, niin tekin pääsette. Me pääsemme taivaaseen kuivaa maata pitkin. Niin helppoa se on.

Tämä on Jahven suuressa suunnitelmassa. Hän ei saanut tehdä sitä itse. Tarvittiin yksi ihminen, kuka hyvänsä, joka valitsee aina oikein ja lisäksi ymmärtää, mitä sopimuksessa lukee, vaikka ei ole sitä koskaan nähnyt. Tämä kaikki edellytti sitä, että sieluni on nostatettu ylös, jotta mieleni on Ralfin tasolla. Vaikka hän ei sano minulle valmiita vastauksia, niin ajatteluni resonoi täysin hänen kanssaan.

Tämä viittaa myös siihen, että Ralf ja minä emme tule tapaamaan toisiamme ennen kuin kaikki tarpeellinen on selvitetty. Periaatteessa voisimme, mutta voi olla, että on parempi, että selvitän mahdollisimman paljon tästä Jahven suuresta suunnitelmasta. Sillä on jokin suuri merkitys. Tiedän kuitenkin, että jos minulle tulee liian tiukka paikka, niin Ralf puhaltaa pelin poikki. Hän on itse asiassa melkein tehnyt sen jo useita kertoja, mutta sitten nähnyt ennalta, että selviän taas.

Haluan vielä muistuttaa Mooseksen asemasta Jahven suuressa suunnitelmassa. Jahve tarvitsi myös silloin Hänelle uskollisena pysyvän miehen. Kuvittele itsekin tilannetta: Herra näyttää tietä kohti Luvattua maata kahdeksankymmentä vuotta. Koko erämaavaelluksensa ajan Mooses seurasi Häntä. Mooses ei koskaan kääntänyt Hänelle selkäänsä. Herra kastoi kansansa pilvessä, jolloin Hän osoitti heille turvallista reittiä kohti Luvattua maata. Hän opetti koko ajan kansaansa tuntemaan ja noudattamaan säädöksensä ja lakinsa. Hän opetti heitä tuntemaan itsensä ja huolehti heistä. Se ei riittänyt ihmiselle. Suurin osa ihmisistä luopui Herrasta. Sama on tänä päivänä. Mutta hallelujaa Herralle! On nytkin pieniä vesoja, jotka kasvavat kannosta ja jotka eivät luovuta, vaan pysyvät uskollisena Hänelle.

Palautan vielä mieliinne senkin, kuinka Herra johdatti Moosesta ja israelilaiset pois Egyptistä kuivaa maata pitkin vesiröykkiöt molemmilla puolillaan. Herra halusi osallistuttaa Mooseksen, joka nosti sauvansa ja halkaisi meren. Silloinkin viholliset ajoivat heitä takaa. Heille kävi pahoin. He kuolivat kaikki. Israelilaiset sen sijaan saivat lentävän lähdön matkalleen kohti Luvattua maata, ensimmäinen suuri este oli voitettu. Se voitettiin Herran avulla. Kunnia ja ylistys Hänelle.

Samoin on tänä päivänä. Herra johdattaa minut ja teidät pois syntiinlangenneesta maailmasta. Koen olevani hänen suojeluksessaan. Hän on kilpeni kaikkea pahaa vastaan. Hän haluaa osallistuttaa minutkin hoitamaan leiviskäni ihmiskunnan puolesta. Paha henkivalta on kurimukseni. En vielä tiedä, mitä minun pitäisi ymmärtää ja mitä minun pitäisi vaikuttaa, että ne saataisiin sammutettua vallan pois. Mikä on minun sauvani? Sauvassa on Jahven voima.

Totuuden kasteen saat, kun luovut maailmasta kokonaan. Sinun pitää antaa koko elämäsi Herralle. Tarkoitus on, että egosi tilalle tulee sielusi. Egon pitää kuolla täysin, muu ei riitä. Ralf on tehnyt tämänkin helpoksi: hän sitten vaikuttaa sen sinussa, jos et tunne siihen kykeneväsi. Kehotan kuitenkin sinua pistämään itsesi likoon. Miksi sanon näin? Koska siinä on kaikki! Tämä selittää sen, miksi alkuseurakuntien kristityt antoivat itsensä jopa ilmi vainoajillensa. He uhrasivat elämänsä vainoissa ylistäen Herraa. Näin kävi myös ristiinnaulituille opetuslapsille. He luottivat Herran Jeshuan sanaan siitä, että Hän kantoi heidän kipunsakin ristillä. He olivat vapautetut siitäkin.

Liian monelle totuus valkenee vasta, kun Herra vapauttaa sielusi, ja kun tapahtuu 1. Tess. 4:16-17 suurenmoiset tapahtumat. Totuus voisi paljastua sinulle jo nyt, mutta se vaatii pohdintaa ja kyseenalaistamista. Siihen ei ole mitään IT-kaapelia, mikä tiedon sinuun siirtäisi. Edes ystäväsi eivät voi sinua auttaa. Sinun on pohdittava itse, suorastaan meditoitava sitä. Haluatko tietää totuuden jo nyt? Onko sinulla rakkaus Totuuteen? Silloin sinä kyseenalaistat kaikki ajatus- ja arvostustottumuksesi tässä maailmassa.

Muista, että maailma on heijaste taivaasta. Maailma on vääristynyt. Siksi kaikki pitää kyseenalaistaa. Mitä valaistuminen tarkoittaa? Se tarkoittaa Totuuden löytymistä eli Jahven ja oman itsesi syvää tuntemusta.

Lopun aikojen päätöshetkillä käy niin, että juuri kaikkien meidän lihallinen hahmomme eli egokuoremme on se, joka ottaa vastaan kaikki mullistukset. Sen sijaan meidän sielumme vapautetaan ja me olemme turvassa yläilmoissa katselemassa iloiten alhaalla maailmassa näkyviä tapahtumia. Egokuoresi tuntemukset eivät enää välity sinulle, koska sen virtalähde sinuun on katkaistu. Sinä olet maailmassa vain lihallinen, aineellinen hahmo, taivaan valtakunnan sijainen. Sinuun ei siis nämä mullistukset kosketa, vaan sijaisesi, varjosi, kuolee ja sinä vapaudut ikeestäsi, joka on syntiinlangennut maailma. Riemuitset yhdessä Herran kanssa lopullisesta vapautumisestasi.


... jatkuu seuraavalle sivulle

Exodus: movement of Jah people! Oh, yeah! (Movement of Jah people!) Send us another brother Moses! (Movement of Jah people!) From across the Red Sea! (Movement of Jah people!) Send us another brother Moses! (Movement of Jah people!) From across the Red Sea! Movement of Jah people!