Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Elian, Jahven profeetan, palkka

Kirouksista sekä Bileamin tarina 2(2)


... jatkuu edelliseltä sivulta


Lisäksi Bileam, Jahven profeetta, profetoi lopun aikojen tapahtumista. Tässä näemme, että koska Israel oli ja on Jahven siunaama, niin sitä ei kukaan voi kirota yli Hänen tahtonsa. Sama koskee myös meitä kristittyjä. Pahan tuhovoimat ovat suuret, mutta pienenevät koko ajan. Jahven profeetan suun anti on Jahven huomassa, ei koskaan paholaisen. Jahven halu on ollut tämä sanoa meille kaikille, jotta totuus tulisi tässäkin ilmi.

Uudessa testamentissa puhutaan Bileamista, ikään kuin hän olisi saanut vääryyden teostaan palkan, mutta siitä ei ole kyse. Viittaan tässä kahteen jakeeseen.

2. Piet. 2:15 Suoralta tieltä poikettuaan he ovat eksyneet ja lähteneet samalle tielle kuin Bileam, Beorin poika, joka mieltyi petoksesta tarjottuun palkkaan.

Juud. 1:11 puhuu myös Bileamista ja palkasta, mutta Bileam ei mieltynyt palkkaan, vaan luuli keskustelevansa Herran kanssa. Päinvastoin hän meni turhaan Baalakin miesten kanssa. Hänelle ei maksettu yhtään mitään.

4. Moos. 24:10-11 Silloin Balak vihastui Bileamiin, löi nyrkillä kämmeneensä ja sanoi: "Minä kutsuin sinut tänne, jotta kiroaisit viholliseni, mutta nyt sinä olet jo kolme kertaa siunannut heidät! Painu sinne, mistä tulit! Minä lupasin palkita sinut runsain mitoin, mutta nyt Herra on riistänyt sinulta palkkiosi."

Paha henkivalta aiheutti sen, että aikalaisten lisäksi myös tänä päivänä Bileamia on syytetty turhaan. Hänen kunniansa on virheellisesti tahrattu. Toistan itseäni, kun sanon omaltakin osaltani, että Jahven profeetta puhuu aina sen, minkä Jahve pyytää sanomaan. Kaikki ei ole sellaista, mitä pieni ihminen haluaisi aina sanoa, mutta sanat vain tulevat ulos suusta – kuten Bileaminkin tapaus osoitti. Paholainen pystyi ja pystyy hyvin matkimaan Jahven ääntä. Siksi Bileam lähti matkaan, eikä huomannut edes rukoilla, koska oli varma, että se oli Herra itse. Muut ihmiset on suojattu Herran siunaamana kuulemaan, kumpi on kumpi, mutta profeetta on aina tulilinjalla. Tiedän sen omasta kokemuksestani, että Jahven äänen tunnistaminen on vaikeaa ja välillä mahdotonta.

Miksi on niin, että profeetalle on tällainen asia suotu? Käytän tarkoituksella sanaa suotu, vaikka kyse on hirveästä asiasta: pahan henkivallan edustaja pystyy matkimaan Herran ääntä. Miten se on edes mahdollista? Sillä on siis Herran siunaus. Herra testaa profeettansa ja pahan henkivallan edustajan. Kuinka pitkälle pahan edustaja menee toimissaan? Miten profeetta toimii? Onko hän lojaali? Minkälainen hänen sydämensä tila on? Kumpikin näistä ihmisistä tai kaikki siihen osallistujat näkevät tuloksen taivaassa teoistaan. Kuitenkin niin, että kaikki hyvä huomioidaan, mutta pahaa ei. Paha henkivalta ansaitsee kiitoksen ja palkkansa siitä, että se kirittää profeettansa maaliin asti. Mikä se on? Valtava kunnia ja pääsy 1000-vuotiseen valtakuntaan niiden 5000 ihmisten joukossa, jotka ovat Jahvelle uskollisimmat. Profeetta Bileam on yksi näistä hurjista. Näin saan tietää. Bileamin palkka on suuri taivaassa. Huomaatko, kuinka hän koko ajan sanoi sen, mitä Herra hänelle sanottavaksi antoi? Hän ei peruuttanut sanomisiaan, vaikka hänen ympärillään kuhisi korkea-arvoista ja vihaista väkeä. Profeetta hallitsee armolahjansa eli tarvittaessa hän voisi sulkea suunsa. Herra ei pakota ihmistä sanomaan mitään, mutta profeetta haluaa itse aina sanoa sen, mitä Herra hänelle antaa sanottavaksi. Päinvastoin on kiroajan laita, jonka paholainen vyöryttää langettamaan kirouksensa hänen sitä tahtomattaankin. Jahven siunaus tapahtumassa näkyy myös siinä, että Bileam pääsee ihan turvallisesti palaamaan kotiinsa tapahtumien jälkeen.

Profeetta käy aina itselle räätälöidyn koulutusohjelmansa, jonka Jahve on viitoittanut. Profeettaa koulutetaan koko hänen elinaikansa. Aina se ei tunnu hyvältä, mutta koska sydän on oikeamielinen, niin Herra haluaa ottaa hänet käyttöönsä. Kauheasti ei liene valinnan varaa, kenet Jahve voi koulia profeetaksi, vai mitä?

Jahve pitää huolta profeetoistaan, mutta ihminen haluaa tappaa profeettansa. Tiedäthän, että vaikka Bileam oli siunannut kolmesti israelilaiset, niin juuri israelilaiset tappoivat hänet (4. Moos. 31:8). Se ei ollut Herran tahto, vaan paholaisen. Muistatteko, mitä Jeshua sanoi profeetoista?

Luuk. 13:34 "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.”

Onko samoin tänä päivänä?

Jahve sanoo näin: ”Ei voimalla, vaan Pyhällä Hengellä. En siedä sitä, että profeettojani mollataan ja puhutaan kaikkinaista pahaa. He ovat arvonimensä ansainneet kärsimyksillään. Ei enää pahan puhumista selän takana, kiitos!”