Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Mooseksen peite



2. Kor. 3:7-8 Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka!

Miksi Mooseksen kasvot säteilivät? Hän oli jatkuvasti niin lähellä Herraa, että hänen kasvonsakin alkoivat säteillä. Se viittaa myös siihen, että Mooses oli antautunut Herralle täydellä sydämellä, eikä vain lakihenkisesti. Toki hän noudatti 10 käskyä, mutta sydämen palolla. Mitä tarkoittaa se, että Mooseksen kasvojen kirkkaus oli katoavaa? Kirkkauden katoavaisuus viittaa siihen tosiasiaan, että vanhan lakiliiton tilalle tuli uusi armoliitto. Pyhän Hengen vaikuttama voima ja kirkkaus meissä Jeshuaan uskovissa on aivan eri luokkaa.

2. Kor. 3:13 toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivät israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä.

Tämän jakeen suomennos on mielestäni ristiriidassa muiden vastaavien jakeiden kanssa. King James käännös sekä luku 3 haluavat tähdentää vain sitä tosiasiaa, että vanhan liiton kirkkaus on himmeämpi ja katoavainen sen kirkkauden rinnalla, mikä on Jeshuassa Messiaassa. Se on ristiriidassa senkin vuoksi, että 2. Moos. 34:30 kertoo kuinka israelilaiset pelkäsivät nähdä Mooseksen kasvojen kirkkautta. Se oli se syy, miksi Mooses halusi käyttää kasvosuojusta. Hän halusi olla lähellä israelilaisia ja helposti lähestyttävä. Mooses ei siis välittänyt siitä, että häviääkö hänen kasvojensa loiste, niin kuin jakeen 13 suomennos antaa minusta ymmärtää.

2. Moos. 34:29,30 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt, mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan.

Tutkitaan vielä King James käännöstä jakeen 13 osalta: And not as Moses, which put a vail over his face, that the children of Israel could not stedfastly look to the end of that which is abolished. Abolish tarkoittaa lopettamista, lakkauttamista eli Israelin lapset eivät saa tukeutua sellaiseen, mikä lakkautettiin uuden liiton myötä. Jahve haluaa pelastaa meidät armosta, ei tekojemme vuoksi, ettei kukaan kerskaisi tai syyttäisi itseään liikaa. Emme siis voi, emmekä saa pitää peitettä kasvojemme edessä kuten Mooses teki. Se peittää meiltä näkyvyyden Herrasta, jolle meidän on tehtävä tili, tuomiopäivä lähestyy.

2. Kor. 3:14-18 Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa. Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki.

Kasvojemme päällä on peite, joka poistuu kun alamme uskoa Herraan Jeshuaan. Nämä jakeet todistavat sen, että myös sydämemme päällä on peite, jolloin meidän on rukoiltava, että sydämemme ympärileikattaisiin lihasydämeksi, joka ei ole enää lakihenkinen, vaan vastaa Kristuksen huutoon ilman sidoksia orjuuteen, vaan sen sijaan vapauden kutsulla. Loppujae 18 kertoo, että muutumme Kristuksen kaltaisuuteen, kun peite on silmiltämme ja sydämeltämme viskattu pois. Sen tekee Pyhä Henki. Itse et voi mitään tehdä. Mutta sen sijaan rukoilet: ”Sinä tiedät, mikä on minun parhaakseni paremmin kuin minä itse ja Sinä rakastat minua. Siksi tiedän, että kaikki, aivan kaikki, mitä minulle tulee tapahtumaan, on minun parhaakseni! Kiitos, aamen.” Kun annat taivaallisen Isäsi toimia vapaasti, niin palkkioksi saat Kristuksen ominaisuudet itsellesi, koska olet Hänen kanssaperillisensä.

2. Moos. 34:33-35 Sanottuaan kaiken tämän Mooses verhosi kasvonsa. Aina kun Mooses astui Herran eteen puhuakseen hänen kanssaan, hän riisui kasvoiltaan verhon ja oli ilman sitä, kunnes lähti pois. Tultuaan israelilaisten luo hän kertoi, mitä Herra oli käskenyt, ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.

Miksi Mooses peitti kasvonsa sen jälkeen, kun hän oli puhunut kansalle? He olivat nähneet hänen kasvojensa loistavan Herran kirkkautta. Miksi hän uudelleen peittää kasvonsa, kun ihmiset kerran olivat jo nähneet hänen kasvonsa loisteen? Herra oli antanut sen ohjeen hänelle. Miksi? Se on ennakkokuva ja muistuttaa juutalaisia ja meitä siitä, että meillä on peite kasvojemme edessä ellemme näe Herran luontoa ja ellemme näe Häntä sisäisillä silmillämme. Toisin sanoen, ellemme usko Herraan Jeshuaan Messiaanamme. Mooses ja Herra halusivat sanoa ihmisille: ”Tällaisia te olette ellette sydämestänne käänny Herran puoleen! Kun peite on silmienne ja sydämenne edessä, niin te olette kaikki tyyni sokeita ja kuljette harhaan!”

Meille on annettu valtava lupaus Jes. 25:6-7 mukaan. Taivas riistäytyy esiin valtavalla voimalla ja sitä peittävä verho repäistään pois tämän valheellisen maailman edestä.

Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä. Tällä vuorella hän repäisee pois verhon, verhon kaikkien kansojen yltä, vaatteen joka on levitetty niiden ylle. Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ja vapauttaa kansansa alennuksesta ja häpeästä kaikkialla maan päällä. Näin on Herra puhunut.