Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Uskottomuus


19.1.2021

Olen käsitellyt uskottomuutta jo lähes kokonaisuudessaan blogissani: Jobin kärsimys. Halusin sen kuitenkin vielä irrottaa omaksi blogikseen, jos joku ei lue kyseessä olevaa blogia. Asia aukeni minulle jo osittain vasta kyseistä tekstiä kirjoittaessani. Asia on kuitenkin niin tärkeä ja tulee eteeni yhä uudestaan eli se ikään kuin vaatii oman blogikirjoituksensa. Vastaisuudessakin yritän muistaa täydentää tätä blogiani, koska koen, etten tiedä vieläkään tarpeeksi uskottomuuden vaikutuksista.

Vastaani tulee jatkuvasti ihmisiä, jotka ovat olleet uskossa, mutta eivät voi sietää Herran puuttumista asioihinsa. He haluaisivat toteuttaa himonsa ja mielitekonsa. Hyvin yleinen synti on 10. käskyn rikkominen: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa. Kun sitten Herra sanoo näille ihmisille lisäksi, että heidän pitää kertoa puolisolleen väärintekonsa, niin ihminen pelkääkin puolisoaan enemmän kuin Herraa ja kieltäytyy. Miten kieltäytyminen näkyy uskon elämässä? Olen nähnyt, että jos he eivät kerro pettämistään puolisolle, niin heidän oikealla puolellaan on paholainen, valheen isä, eikä enää Herra.

Lisäksi nämä ihmiset, jotka tulevat eteeni, ovat hyvin monet ottaneet sisimpäänsä pahoja henkiä. Suuttumus on niin suuri, että he hylkäävät Herran ja valitsevat paholaisen. On käynyt niinkin, että olen poistanut ihmisestä pahat henget pois, mutta näen edelleenkin, että paholainen on silti edelleen henkilön oikealla puolella. Hyvin usein, ellei aina nykyisin on niin, että kun sanon näille miehille pettämisestä, niin saman aikaisesti avautuu yhteys myös puolison ajatusykseyteen. Tämä johtuu siitä, koska puolisot ovat yksi ruumis. Se mitä tapahtuu toiselle, tapahtuu myös toiselle. Paholainen pääsee silloin vaikuttamaan molempien ruumiiseen. Muistathan, että ruumis on kuitenkin Pyhän Hengen temppeli (1. Kor. 6:12-20).

...Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias. Jumala on herättänyt kuolleista Herran ja on voimallaan herättävä meidätkin. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen ruumiin jäseniä? Ryhtyisinkö siis tekemään Kristuksen jäsenistä porton jäseniä? En ikinä! Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan. Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!

Uskottomuus saastuttaa temppelin ja saa pahaa aikaan. Kun puoliso saa tietää miehensä pettämisestä – tai mies vaimonsa pettämisestä - niin silloin paholainen vasta häipyy ja Herra pääsee tilalle, jos tämä henkilö uudistaa uskonsa Herraan. Mieti: olet uskova ihminen ja silti paholainen ohjaa sinua, eikä Herra! Jos sinun ongelmasi on uskottomuus, niin sinun pitää mennä ympärileikkaukseen – se on vain pieni päiväkirurginen leikkaus. Tämä ongelma on yleisin syy, mikä tulee eteeni. Se on jatkuvaa Jahven lain rikkomista.

Sitten on niitä miehiä (yleensä nämä ovat kaikki miehiä), jotka kertovat vaimoilleen ja menevät leikkaukseen, koska ymmärtävät asian. Heidän sydämen tilansa on siis oikea. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä ymmärrystäsi, että Herra tietää, mikä on sinun parhaasi ja hyödyksesi. Se on syvää varmuutta siitä, että minä olen vain pieni ihminen, mutta Jahve suuri taivaassa. Hän on luonut minut. Hän tietää. Minä olen saviastia ja halpa sellainen. Kaiken lisäksi Hän rakastaa minua enemmän kuin itseään. Hän osaa arvioida, mikä minun ja puolisoni paras on enemmän kuin minä itse. Kun Hän ehdottaa ja neuvoo sinua, niin sinähän teet niin viivyttelemättä. Onko selvä?

Tässä 10. käskyn rikkomisessa on vielä muitakin tärkeitä tekijöitä, joista en vielä kaikista tiedä. Avion rikkomisessa on useimmiten kyse oman egon pönkittämisestä. Miksi se on pahasta? Siksi koska ego on juuri se betoniakin vahvempi kerros, mikä on sielusi tiellä. Sieluasi nujerretaan näillä tempauksilla. Etkö muista, mitä Paavali sanoi, että älä kasvata lihaasi, koska se tuottaa kuoleman ja sotii paholaisen avulla Jahvea vastaan (Room. 8:6-7). Egoa pitää siis häivyttää pienemmäksi, eikä kasvattaa.

Otetaan vielä esille lisää ongelmia. Jos puolisosi ja/tai lapsesi eivät ole uskovia, niin heti ensimmäinen huorinteko (käytän tätä vanhahtavalta kuulostavaa sanaa tässä yhteydessä) pudottaa heidät ykseydestäsi. Se tarkoittaa, että sinä, joka olet uskossa, sinä saat siunauksia taivaasta, mutta puolisosi ja lapsesi eivät saa. Paitsi jos he ovat itse uskovia. Ymmärrätkö sinä asian vakavuuden? Eri sukupuolta oleva aviopari voi tulla taivaassa vain silloin yhteisyyskumppaneiksi toisilleen, jos he ovat uskollisia koko elämänsä ajan sekä lisäksi tarvitaan edes yksi kliimaksi suhteessa. Tähän liittyy myös suuret siunaukset sekä maailmassa että taivaassa. Myös kaikki heidän lapsensa ovat siunausten alla, vaikka eivät olisi itse uskossa. Taivaassa meillä kaikilla on toki yhteisyyskumppani.

On myös niin, että jos aviopuolisot aloittavat seksielämänsä vasta papin (mies) vihkimisen jälkeen, niin Herra siunaa erityisesti heidän ensimmäisen yhtymisensä.

Muista myös se, että maailmankaikkeus ei siunaa väärintekoja eli jos sinulle on käynyt niin, että et koe siunauksia elämässäsi, niin se voi johtua 10. käskyn rikkomisesta. Hoidathan asiasi kuntoon Herran ja puolisosi kanssa? Me elämme jo täällä maailmassa oppien taivaan tavoille. Nyt kun paholainen on sivuutettu, niin Jahven valta on koko ajan kasvussa. Hän tarttuu asiaan kuin asiaan omassa aikataulussaan.

Onko aviopuolisolla oikeus lähteä avioliitosta, jos hänellä on uskoton puoliso? Mitä Raamattu sanoo avioliitosta? Avioliiton tulisi kestää koko eliniän. Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako (Matt. 19:6). Voiko tätä jaetta lukea niin, että jos puoliso on uskoton, niin hän itse rikkoo liiton ja erottaa heidät toisistaan? Jahven yhdistäminen purkautuu. Puolisot voivat toki jäädä avioliittoon keskenään, mutta välttämätöntä se ei ole? En tiedä vastauksia näihin kysymyksiin. Jeshua sanoi, että sydämen kovuuden vuoksi Mooses ohjeisti, että erokirja voidaan kirjoittaa, vaikka se ei ollut Jahven tarkoitus alun perin (Matt. 19:8).

Sielusi tila on kuitenkin tärkeämpi kuin avioliittoinstituutio. Näin olen sen ymmärtänyt Herralta. Jos ihminen voi hyvin huonosti ja kuin jäätyy sisimmässään, niin avioero on välttämätöntä. Olemme Herran kanssa puututtu aviopuolisoiden avioliittoihin, jos toinen puoliso käyttää fyysistä väkivaltaa. Monesti voi olla niin, että kaltoin kohdeltu puoliso ei osaa lähteä liitosta. Häntä on patistettava, jos näyttää siltä, että toinen puoliso ei hillitse enää itseään. Herra toistaa joillekin uhreille useampaan kertaan pois lähdöstä, mutta jotkut miettivät heikkoa taloudellista tilannettaan tai eivät vain ymmärrä tilanteen vakavuutta. Kehotamme uhria lähtemään pois liitosta pikimmiten. Jos olen mukana tapahtumassa, niin se on tarkoittanut aina sitä, että liitosta on lähdettävä saman tien, että nyt on uhri jo välittömässä vaarassa. Fyysisen väkivallan käyttäjän on saatava apua, mutta hän ei ole aina valmis ottamaan apua vastaan. Siihen tarvitaan asiantuntijoiden apua. Aviopuoliso ei pysty siihen riittävästi vaikuttamaan.

Avioliitoissa voi olla monenlaista väkivaltaa: fyysistä, henkistä ja/tai hengellistä. Silloin se, joka väkivallan sai aikaan, on avionrikkoja. Ei se, joka lähtee liitosta vaikeiden olosuhteiden ja sielunsa hyvinvoinnin vuoksi.

Entä toisenlainen uskottomuus? Jos puoliso on uskoton Herralle? Puoliso on voinut mennä vaikka niin pitkälle, että on ottanut sisimpäänsä pahoja henkiä. Mitä yhteistä on Beliarilla (paholaisella) ja Herralla? Ei yhtään mitään! Miten tällainen aviopari voisi elää yhdessä? Toisen vankkureita vetää paholainen ja toisen Herra. Kumpikin puoliso etääntyy väistämättä toisistaan. Avioliiton perusta hajoaa, koska paholainen pääsee iskemään siihen kyseessä olevan puolison sisimmästä käsin. Pelastava tekijä olisi se, että ei-uskova puoliso tulisi uskoon. Silloin pahat henget joutuisivat väistymään. On muitakin kestämättömiä tilanteita, jolloin avioero on välttämätön. Ralf K. saa kertoa niistä itse tarkemmin.

Nuoret ihmiset kysyvät joskus meiltä puolisovalinnasta. He ovat rakastuneita ei-uskovaan ihmiseen. Jos olet uskova, niin sinun pitää valita uskova puoliso. Et voi luottaa siihen, että tuleva puolisosi ehkä tulevaisuudessa tulee uskoon. Uskoon tulo on aina henkilökohtainen ratkaisu. Siihen ei voi ketään pakottaa.

2. Kor. 6:13-18 -> 7:1 Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias. Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle.