Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Israelin tuho vai Herran Jahven apu?


17.10.2020




Jes. 7:18-19
18. Niinä päivinä Herra viheltää tänne kärpäset, Egyptin kärpäset Niilin ääriltä ja mehiläiset Assyrian maasta,

Kärpäset ja mehiläiset viittaavat Israelin vihollisiin. Israelin suurimpia vihollisia ovat ympäröivistä muslimimaista Iran ja Irak sekä Gazan Hamas-terroristijärjestö. Tiettynä hetkenä, lopun aikana, käy niin, että nämä viholliset iskevät Israeliin. Se tapahtuu Herran tahdosta. Miksi Herra Jahve viheltää kärpäset ja mehiläiset paikalle? Miksi Israelia kohtaa suuri tuho? Israelilla on kuitenkin hyvä puolustusjärjestelmä, silti tämä on mahdollista.

Ps. 127:1 Jos Herra ei kaupunkia varjele, niin turhaan vartija valvoo.

Jahvella on hyvä tahto kansaansa kohtaan. Tärkein asia on kuitenkin se, että juutalainen kääntyy Messias Jeshuaan uskovaksi. Muuten hän ei pelastu. Usein kääntymys tapahtuu vasta suurien ja ikävien tapahtumien seurauksena. Jos mikään muu ei siis auta, niin Herra joutuu opettamaan kansaansa kovalla kädellä.

Jakeessa 18 puhutaan Niilin ääristä. Mirja Ronningin mukaan yksikkömuotoisena tämä hebrean sana tarkoittaisi yleensä Niiliä, mutta tässä kohtaa kyseessä on monikkomuoto ja se tarkoittaa vesiuomaa. Kärpäset, jotka ovat vesiuomien äärillä tarkoittaa vihollisia, jotka haluavat hyötyä Israelista ja hääräävät sen ympärillä. Nämä tekeytyvät Israelin ystäviksi hyötyäkseen siitä.

Sanalla ”ääriltä” tarkoittaa kaikkia niitä kansoja, jotka Herra viheltää paikalle. Kärpäset tarkoittavat pienempää voimaa kuin mehiläiset, jotka saavat suuren tuhon aikaan. Kärpäsiä kuvastaa ne Israelia ympäröivät muslimimaat sekä muut maat, jotka haluavat tulla haaskalle ja hyötyä tilanteesta sekä pitää omista eduistaan kiinni, kun Israelia kohtaa tuho.

Mehiläisiä kuvastaa Iran, Irak ja Gazan Hamas-terroristijärjestö. Sana mehiläiset ilmentää nopeasti hyökkääviä vihollisjoukkoja. Vrt. Ps. 118:12
He piirittivät minua kuin mehiläisparvi, mutta hetkessä he hävisivät kuin palavat ohdakkeet. Herran nimessä minä nujerran heidät! 1)

Kärpäset ja mehiläiset viittaavat siihen, että Herran edessä ne ovat pikkutekijöitä. Juutalainen kansa on Herran omaisuuskansa. Herran silmäterä. Herra ei ole unohtanut kansaansa, eikä Hän kutsumistansa kadu. Hän on odottanut pitkän aikaa, että Hänen kansansa tekisi parannuksen ja uskoisi Jeshuaan Messiaanaan. Näin ei ole tapahtunut.

Joh. 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Hän haluaa, että myös juutalaiset pelastuvat ja saavat iankaikkisen elämän. Nyt on pelastuksen aika. Miten saada uppiniskainen kansa kääntymään Herran Jeshuan puoleen? Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne pelastajaansa ja vapahtajaansa Herraa Jeshuaa, vaikka hän syntyi juutalaisen kansan keskelle. Juutalainen kansa on siis halveksinut Israelin Pyhää ja kääntänyt hänelle selkänsä, vaikka hän sovitti ristillä myös heidän syntinsä ja rikkomuksensa Pyhää Jahvea kohtaan. Jos he eivät käänny Herran puoleen, niin he joutuvat kantamaan itse syntinsä. Juutalaiset turvautuvat ihmiskäskyihin ja perinnäistapoihinsa, mutta Herra Jeshua ei kelpaa, vaikka hän oli ja on Jahven Poika. Se on synneistä suurin.

Jes. 1:5 Mihin teitä vielä on lyötävä, kun yhä vain uhmaatte? Koko pää on haavoilla, koko sydän sairas.

Jes. 1:18-20 Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa. Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, te saatte syödä maan hyvyyttä, mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut.

3. Moos. 26:25 Minä lähetän teidän kimppuunne vihollisen kostamaan teille liiton rikkomisen, ja jos vetäydytte kaupunkeihinne, minä lähetän ruton teidän keskuuteenne ja te joudutte vihollistenne armoille.


19. ja ne tulevat ja asettuvat kaikkialle, puronrotkojen seinämille ja kallionhalkeamiin, orjantappurapensaikkoihin ja juottopaikoille.

Viholliset asettuvat kaikkialle, he valtaavat maan. Mitään ei jää valtaamatta. Huomionarvoista on, että vuorista ei sanota mitään. Jeshua sanoo Matt. 24:15-16 ”Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut - huomatkoon lukija tämän! – silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille.” Pakenijoiden on paettava kiireesti, niin sanovat seuraavat jakeet. Jae 28 sanoo vielä: ”Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat.” Kun Israelia kohtaa suuri tuho, niin sinne kerääntyvät kärpäset ja mehiläiset saaliin jaolle.

Kysymys kuuluu: tuleeko näin todella tapahtumaan? Raamattu kertoo näin ja Raamattu on totta. Onko siis mahdollista, että jonkun ihmisen poikkeukselliset valinnat voi muuttaa jopa ennalta nähdyt profetiat? Kyllä voi. Olen itsekin profeetta ja näen näkyjä. Herra on sanonut minulle, että näyn voi estää tapahtumasta. Näin nopean näyn, jossa polkupyöräni kumi oli rikki. Herra sanoi, että vie pyöräsi aina suojaan, ettei näky toteudu. Näky sikseen on totta, mutta sen voi katsoa myös olevan varoitus, joka kannattaa huomioida. Kun Jahve loi maailmankaikkeuden, niin Hän näki, mitä tulee tapahtumaan. Hänen oli estettävä se itse. Siltä Hänestä tuntui. Jeshua sanoo ristillä viimeisiksi sanoikseen: ”Se on täytetty!” Se tarkoittaa sitä, että nämäkin jakeet 18 ja 19 on jo täytetty. Jeshuan, virheettömän karitsan, kautta on jo kaikki tehty meidän puolestamme! Mitään ei ole jätetty meille täytettäväksi, koska emme pysty, emmekä kykene. Meissä ei ole voimaa minkäänlaista.

Jes. 49: 14-15 Siion sanoo: "Herra on minut hylännyt, Jumalani on minut unohtanut!" -- Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää? Vaikka hän unohtaisikin, minä en sinua unohda.

Herra ei unohda omaisuuskansaansa. Juutalainen kansa on armahdettu. Herra Jahve ei koskaan tule suostumaan oman Pyhän maansa ja omaisuuskansansa hävitykseen. Jos sota syttyisi, niin se loppuisi saman tien. On uskomatonta jo sekin, kun Israel on pysynyt pystyssä kaikkien vihollistensa ympäröimänä kaikki nämä vuosikymmenet. Kaikki maat ympärillä ovat muslimimaita. Israel on ainoa valopilkku siinä synkässä maanosassa. Se on myös ainut demokraattinen valtio.

Mistä tiedän, että Israelin käy hyvin? Siitä, koska Herra sanoi minulle niin. Päädyin siihen lopputulemaan itsekin. Ensin vähän kauhistutti miettiä Jes. 7:18-19 jakeita, vaikka Herra niin pyysi. Sitten aloin miettiä, että Jahve näyttää aina armahtavan kaikki ihmiset. Olen ollut todistamassa, että Hän armahtaa myös niitä poloisia, jotka ovat pilkanneet Pyhää Henkeä. Tuntuu hirveältä kohdata näitä ihmisiä, mutta vielä hirveämpää olisi passittaa heidät kadotukseen! Niille lukijoilleni, jotka eivät tiedä Pyhän Hengen pilkasta, sanon että suurimmat synnit, mitä voit tehdä on se, että et usko Jeshuaan Messiaaseen ja Pyhän Hengen pilkka. Jeshua ei vienyt ristille näitä syntejä, vaan ne joutuu itse kantamaan. Niin vakavasta asiasta on kyse.

Kun olen kohdannut näitä ihmisiä, niin he ovat kantaneet syntiään jo jonkin aikaa. He tietävät syyn, miksi kantavat tätä syntiään. Jahve on sen heille ilmoittanut selvästi. Näiden ihmisten panssari heidän sielunsa ympärillä on väkivahva, mutta Herra ja minä pystymme sen murtamaan. Se vaatii kuitenkin sen, että ihminen kokee, että hän ei jaksa enää uida siinä saastavirrassa, mihin hän on pudonnut. Miksi lisäksi kauhistun tätä syntiä? Jeshua ei kantanut sitä ristille, mutta Herra Jahve ottaa sen synnin itse kantaakseen. Olen nähnyt näkyjä, joissa Jahven pää leikkautuu kaulasta ja pää irtoaa. Olen kuullut myös, että Hän on kalpea ja oksentaa. Kerron tämän vain siksi, että haluan kertoa totuuden. Jos en kerro, niin elämme valheessa. Valheen isä on paholainen. Emmehän halua olla sen kanssa missään tekemisissä. Kerron myös siksi, koska kai ymmärrät, että aina joku kantaa sinun syntisi. Jeshua, Jahve tai pahimmassa tapauksessa sinä itse, jos et halua Jeshuaa elämääsi. On kyse iankaikkisuudesta. Sinun on pystyttävä miettimään ja harkitsemaan sitä, että haluatko koko ikuisuuden kantaa syntisi itse, vai kelpaisiko jo Jeshuan ristintyö sinulle?

Jakeiden 18 ja 19 toteutuminen olisi saavutettu jo sillä, että Herra olisi kuollut ja veri olisi valunut maahan. Raskasta ja häpäisevää ristin työtä ei olisi tarvittu lainkaan. Kuka halusi ristiinnaulita Jeshuan? Me ihmiset. Kun Pilatus halusi vapauttaa Jeshuan, niin paikalle kerääntynyt väki halusi hänen sijastaan vapauttaa murhamiehen Barabbaan. Synnittömän Jeshuan suhteen hurjistunut väkijoukko huusi: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!” Me olemme kaikki syyllisiä Jeshuan, Jahven ainoan Pojan raakaan kuolemaan. Me olemme kaikki velassa. Hän teki puolestamme kaiken. Miksi et sinäkin tekisi Hänen puolestaan kaiken sen, minkä Hän sormellaan sinulle osoittaa. Sinä pystyt siihen heti, kun ymmärrät syvällä sisimmässäsi sen, että Herra Jeshua rakasti juuri sinua niin äärettömästi, että antoi itsensä vapaaehtoisesti häväistäväksi ja kuolemaankin vielä. Hän kuoli sen kuoleman, mikä sinulle kuuluisi. Kun sinä saat rakkautta osaksesi, niin haluat antaa samaa rakkautta myös muille ihmisille ja myös Herralle.

Mistä johtui se joukkohysteria, veren himoako se oli, jonka valtaan ihmiset joutuivat, kun päätettiin ristiinnaulita Jeshua? Muistatko sen, kun Jeshuan hiki pisaroi veren muodossa? Olen kirjoittanut siitä blogissani ”Jeesus ristillä 1(2).” Hän sai silloin tietää, mitä hänellä oli odotettavissa edellisenä yönä ennen ristiinnaulitsemista. Vangitsijat pukivat Jeshualle kuninkaallisen komean puvun ivatakseen häntä. Hänelle laitettiin myös orjantappurakruunu syvälle päähän. He pahoinpitelivät hänet. He ruoskivat häntä -ruoskassa oli erikoiskäsitellyt pallot, jotka olivat kuin moukarin iskut, kun ne osuvat kehoon. He sylkivät häntä sekä repivät hiuksista ja parrasta. Hänet häväistiin. Jeshua sen sijaan ei ajatellut vainoajistaan mitään pahaa. Hän halusi vain ja ainoastaan täyttää taivaallisen Isänsä tahdon: pelastaa meidät kaikki iankaikkiseen elämään. Otammehan kaikki Hänet vastaan rakkaudella ja riemulla.


1) Mirja Ronning ja käännöstyöryhmä: Profeetta Jesaja puhuu