Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Tornin kivijalka on Herra. Tornia rakennetaan yhdessä Herran kanssa. Jokaisen tiilen on oltava eheä, kelvollinen. Tee siis viisaita ja oikeita valintoja yksi tiili kerrallaan.

Tornin kustannukset 1(2)



Luuk. 14:28-30 Jos joku teistä aikoo rakentaa tornin, niin kai hän ensin istuutuu arvioimaan kustannuksia nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi. Muuten voi käydä niin, että hän laskee perustuksen mutta joutuu jättämään työn kesken. Silloin kaikki, jotka tämän näkevät, alkavat pilkata häntä: 'On siinäkin mies! Alkoi rakentaa, mutta kesken se jäi.

Ennen vanhaan rakennettiin vartiotorneja, joissa linnoituksen vartijat tähystivät, jos vihollinen hyökkää. Sieltä oli hyvä näkyvyys pitkälle maastoon. Vihollisjoukkojen saapuessa vartijat hälyttivät linnoituksen väen ja väki oli valmiina vastaanottamaan hyökkäyksen. Hyökkäykseen oli varauduttu jo etukäteen ja keinovalikoimaa ja strategiaa oli myös suunniteltu. Entä sinä? Vihollisjoukko on paha henkivalta. Oletko suunnitellut valmiiksi, miten estät sen hyökkäyksen? Katso eteesi, ettet kaadu jo ensimmäiseen vihollisen hyökkäykseen. Kun paha henkivalta hyökkää, niin se tahtoo sinulle ja lähimmäisellesi pahaa. Sinun pitää valita oikein. Ymmärrätkö olla joka hetki varuillasi kuin vartija ikään? Huomaatko harkita tekojasi maallisten ja taivaallisten lakien pohjalta?

5. Moos. 30:15 Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan

Ole luja ja pysy Herran liepeessä kiinni. Miten valitset? Sellainen elämästäsi muodostuu: joko hyvä tai paha. Kaikille ihmisille kuitenkin tapahtuu hyvää ja pahaa, mutta Herra pystyy pahankin elämässäsi muuttamaan hyväksi. Millainen on mielentilasi? Sinun pitää katsoa eteesi siten, että katsot valoon päin, etkä näe kaikessa pelkästään valittamisen aihetta. Et saa katkeroitua ja pysyä vihaisena ja anteeksiantamattomana. Nämä tunteet myrkyttävät sinun sisimpäsi. Rukoile Herralta, että Hän vapauttaisi sinut näistä tunteista. Ole kestävä rukouksessasi. Sinun sisimpäsi on se linnoitus, jota vartijat valvovat. Annatko vihollisten eli katkeruuden ja vihan voittaa? Rakennathan tornista kestävän? Haluathan päästä taivaan valtakuntaan ilman, että tornisi tuhotaan? Tai mikä pahinta: se voi tuhoutua monta kertaa maan tasalle. Silloin sisimpäsi on avoin vihollisen päästä tekemään tuhojaan. Muistathan huutaa Herraa avuksesi? Jos et huuda, niin paholainen on saanut tehdä tuhojaan. Sinun pitää arvioida kustannukset, mitä se maksaa, jos annat paholaiselle pikkusormen. Sehän vie koko käden ja sen jälkeen muutkin palat sinusta kuin käärme ikään. Jos sinulla on yksikin paha henki sisimmässäsi, niin se tarkoittaa, että uskot paholaiseen ja joudut kuolemasi jälkeen paikkaan, jossa paholainen edelleen jatkaa toimintaansa. Kun teet valintojasi, niin miksi ajattelet vain tätä elämää maapallolla? Se on hyvin pieni ajanjakso ikuisuuteen verrattuna. Siksi sinun pitää olla suoraselkäinen ja mietittävä valintojasi pitkällä tähtäimellä.

Mitä muuta nämä jakeet tarkoittavat? Edeltävissä jakeissahan Jeshua sanoo käänteisesti, että hänen opetuslapsensa on vain se, joka on valmis jättämään kaiken taaksensa, aivan kaiken. Perheensä, isänsä, äitinsä, ystävänsä, työnsä, kaiken senkin, mikä häntä kiinnostaa maailmassa. Onko se sinusta liikaa vaadittu? Ja kuitenkaan se ei tuntunut siltä. Jos on rakkaus Herraan, niin muu on roskaa sinun silmissäsi. Mistä tällaisen ylitsevuotavan rakkauden voi saada? Pyydä Herraa vaikuttamaan se sinussa. Jakeessa 27 Hän sitten sanoo, että kun luovut kaikesta, saat niskoillesi vielä ristinkin. Kuka tällaiseen suostuu? 5000 ihmistä, jotka pääsivät luvattuun maahan, suostuivat tähän kaikkeen. Voisin sanoa: ”Jos on tarvetta, niin vie vain kaikki – seuraan sinua silti. En horju, en pelkää, en luovuta.”

Sitten tulevat tämän jälkeen jakeet 28-30. Miksi haluan rakentaa tornin? No se oli se vartiotorni, joka piti vihollisjoukot aisoissa. Miksi tässä puhutaan siitä, että onko varoja rakentaa se valmiiksi? On se Herran avulla, mutta omassa varassa se ei ole. Kyllä Herra sen rakentamisessa auttaa. Vaikka vihollinen tuo muurinmurtajat tornia vasten, niin se ei kaadu, eikä murskaannu. On totta, että se kärsii paljon kolhuja, eikä näytä ulospäin kovin kummoiselta. Sitä pitää paikata sieltä täältä. Vihollinen käy kiinni koko ajan voidakseen murtaa sen seinämät, mutta sehän kestää. Torni pysyy kuin pysyykin pystyssä. Olkoon rajumyrsky millainen hyvänsä, se pysyy paikallansa, eikä ole moksiskaan ulkopuolella roihuavasta vahingonteosta. Tornin vartijat kaatavat vihollisjoukkojen päälle kuumaa öljyä ja vetäytyvät taas suojaansa. Joka päivä vihollisjoukot yrittävät yhä uudestaan. Löytyisikö tänään tornista jokin aukko, josta muurinmurtaja pääsisi etenemään? Mutta torni on jo vuosikymmeniä seissyt paikoillaan ja se tuntuu kuin vahvistuvan joka aamu entistä ehommaksi. Se suorastaan loistaa aamuauringon paisteessa ja luo punaista hohdetta ympäristöönsä. Vihollisjoukot voivat vain epätoivoisina repiä hiuksiaan: miksi muurinmurtajatkaan eivät onnistu? Siksi, että tornin ympärillä on hohde. Se on Herran Jeshuan hohde. Se ei väisty tornin ympäriltä. Torni on edelleen kuin vahingoittumaton, aina pystyssä. Siihen ei ihmiskäsi pysty, sillä on suurin vartija ikinä – Herra itse. Pelkkä kivijalka ei riittäisi, on tarvittu mittava työ ja monien vuosikymmenien Herran rakennustyö.

Ralph antoi minulle näiden jakeiden selvittämisen. Nyt hän sanoo, että tarkoittaa tämä muutakin. Tämä taitaa olla liian vaikea pähkinä purtavaksi. Yritän silti, yrittänyttä ei laiteta. Mitä tämä tarkoittaisi Israelissa? Siellä on muureja ja siirtokuntia perustettu. En tiedä niistä paljoakaan. Tai vastaavasti muuri Itä-Saksan ja Länsi-Saksan välillä. Olisiko ensin pitänyt laskea kustannukset, mitä muurin rakentaminen maksaa inhimillisesti katsoen?

Hän sanoo, että ei tarkoittanut tätä. Yritän uudelleen. Haluan miettiä sitä, että Ralph haluaa, että kaikki juutalaiset palaisivat Israeliin. Se on iankaikkisesti heidän maansa. Näin Jahve itse lupasi. Heitä on Israelin ulkopuolella miljoonia. Miten Israelin kantokyky sen kestäisi? Miten Suomen kantokyky kesti, kun karjalaiset saivat maata Suomesta? Ensin lähdettiin siitä, että suomalaiset antoivat heidän tulla asumaan koteihinsa. Sitten syntyi esitys maanhankintalaista.

Vai tarkoittaako jakeet sitä, että Herra halusi varoittaa kansaa, joka seurasi häntä kaikkialle? Häntä seurattiin monesta syystä. Jotkut vain nähdäkseen ihmetekoja, kuullakseen vertauksia, kuullakseen hänen puhuvan ja opettavan. Hän oli radikaali ja kyseenalaisti asioita. Häntä seurattiin suurin joukoin. Seurattiinko häntä myös siksi, että muutkin seurasivat? Jossakin Herra sanoo, että te tulette saadaksenne leipää. Syitä oli siis monia. Nyt Herra latookin pöytään korttinsa, suorastaan ässät. Tämä on se, mitä hän itse asiassa vaatii opetuslapsiltaan: kaiken hylkäämistä. Miksi ihmeessä hän vaatii kaiken hylkäämistä? Koska olemme syntiinlangenneessa maailmassa. Mikään, mitä tässä maailmassa on, ei kelpaa. Hän halusi myös pitää ihmisistä huolta. Hän halusi heidän miettivän, mitä heille maksaa, jos he lähtevät häntä seuraamaan. Onko hinta liian kova? Kannattaako lähteä messiin? Onko varma, ettet pety? Hinta on sen verran kova, että sydämesi, kaikkesi pitääkin olla Herralle antautunut.

Mietipä vaikka äiti Teresaa. Hänelle Herra sanoi, että lähde Intian köyhiä auttamaan. Hän jätti tutun ympäristön ja perheensä ja lähti vieraaseen maahan, Intiaan. Hänellä ei varmastikaan ollut helppoa, mutta hän selätti vaikeudet. Miksi hän onnistui? Hän turvasi Herraan. Muistan kuulleeni, että ennen kuolemaansa hänessä oli taivaallista iloa ja valoa. Hänen, alun perin vääryydelle eli syntiinlankeemukselle altis, sydämensä oli kääntynyt rakkaudelliseksi Herran avulla. Tosiasia on, että jos sydän ei muutu, niin ihmisestä voi tulla katkera ja hän voi jopa kääntyä pois Herrasta. Hänestä tuntuu, että hän on menettänyt kaiken ja risti on liian raskas kantaa. Äiti Teresa on myös sanonut tärkeät sanat: ”Me joudumme antamaan uhrin. Se on lahjamme Jumalalle”. Sinä uhraudut, mutta parhaimmassa tapauksessa uhristasi tuleekin kiitos- ja ylistysuhri Herralle. On jotakin aivan ihmeellistä, kun saa kokea sen äärettömän rakkauden sydämessään, minkä Pyhä Henki meihin vuodattaa. Risti ei olekaan liian raskas kantaa. Herran käskyt eivät olekaan liian raskaat noudattaa. Käykin niin, että se sujuu kuin tanssi. Kuin unessa seuraat Herran jalan jäljissä. Mitä luulet, mitä Herra tällaisesta suhtautumistavastasi tuntee? Hän iloitsee suuresti! Se on Hänen palkkansa ja riemunsa. Hän poimii mirhansa ja balsaminsa.

Vihdoin viimein Ralph sanoo: ”Tämä se on, tätä minä tarkoitin!” Eikö olekin hienoa, että ihmisellä ja minullakin tässä on mielikuvitusta? Nuo yllä olevat selityksenikin ovat silti oikein, mutta tämä oli vasta se, mitä Jeshua varsinaisesti tarkoitti vertauksellaan. Hän puhutteli opetuslapsiaan näillä jakeilla. He olivat valmiit jättämään kotinsa, työnsä ja ystävänsä ja seurasivat Jeshuaa. Kaikki muut, paitsi apostoli Johannes, kuoli tapaturmaisesti, moni ristiinnaulitsemalla. He seurasivat Jeshuaa loppuun asti. He tunsivat hänet ja rakastivat häntä ja luopuivat jopa hengestään. Oletko sinä valmis uhraamaan jotakin sinulle rakasta? Vai pidätkö kaksin käsin kiinni sinulle rakkaista asioista, jotka ovat kuitenkin Herran hyvää tahtoa ja työtä vastaan?

Puhutaanpa lisää uhrauksista. Mitä äiti Teresa joutui uhraamaan Wikipedian mukaan? Äiti Teresa sai omien sanojensa mukaan v. 1946 ”kutsumuksen kutsumuksen sisällä” junassa matkalla Darjeelingiin. Hän sanoi: ”Minun oli jätettävä luostari ja autettava köyhiä elämällä heidän keskellään. Se oli määräys. Jos en olisi totellut sitä, uskoni olisi murtunut.” Hän sanoi myös uhrauksestaan näin: ”Loretosta lähteminen on ollut suurin uhraukseni, kaikkein vaikein asia mihin olen joutunut. Se oli paljon vaikeampaa kuin oman perheen ja kotimaan jättäminen siirtyessäni hengelliseen elämään. Loreto, hengellinen koulutukseni, työni siellä, merkitsi minulle kaikkea.” Haluan vielä laittaa tähän blogiini hänen kokemaansa uskonkriisistä: äiti Teresan siirryttyä slummityöhön hänen uskonelämänsä muuttui. Uskonnolliset kokemukset lakkasivat ja Jumalan tilalle tuli pelkkä hiljaisuus. Kirjeissään hän kirjoitti sisällään olevasta ”kuivuudesta, pimeydestä, tyhjyydestä ja kärsimyksestä”. Hän vertasi kokemustaan helvettiin, ja välillä hän epäili taivaan ja jopa Jumalan olemassaoloa. Kristityllä voi olla tällaisia kokemuksia, mutta Herra testaa sinut koettelemuksissa: oletko oikeasti Hänelle uskollinen ja mikä on sydämesi tila?