Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Rakkaus Raamattuun

Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through me." (Joh. 14:6)

Ilo

Jaakob ja Jumala 2(2)



...jatkoa edeltävältä sivulta

 

Miksi Jaakob pääsee maanpäälliseen paratiisiin? Hän oli pettänyt isänsä ja vanhimman veljensä. Hän oli syntynyt vasta Esaun jälkeen. Muistellaanpa sitten, mitä itse Kaikkivaltias Isämme sanoo Jaakobin äidille Rebekalle 1. Moos. 25:23 mukaan
Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.
Herra Jumala oli päättänyt asian jo ennen Rebekan ja Jaakobin petosta. Voit vain kuvitella, miten Jaakobin omatunto on häntä soimannut hänen elämänsä aikana. Kädet ovat liittyneet rukoukseen useammankin kerran asian johdosta. Ihminen ei ole synnitön, vain Jeesus oli.

Millainen on mielestäsi Jaakobin tarina? Hän pelkää henkensä puolesta ja lähtee kodistaan kohti tuntematonta, kohti Mesopotamiaa. Kohti äitinsä veljen asumusta. Hän on säiden ja mahdollisten rosvojen armoilla. Hänellä ei ole mitään muuta mukanaan kuin sauva. Hän nukkuu yönsä yksin kivi päänalusenaan. Mutta heti lähdettyään hän kohtaa Jumalan. Jumala ilmestyy hänelle. Rakastava Jumala kohtaa väärintekijän armossaan (1. Moos. 28:13-15). Hän jatkaa taivallustaan koko matkan jalkaisin ja yksin. Kotiin ei ole enää palaamista. Hän on tehnyt pahoin. Hänellä on aikaa miettiä ja katua tekoaan. Mesopotamiassa hänellä on vaikeaa joka ainut päivä. Hän kamppailee joka päivä, mutta hän ei Raamatun valossa valita. Hän ei voi mitenkään palata kotikonnuilleen rakkaan äitinsä luo. Ovet sulkeutuivat väärintekoon, jossa Jaakob teki äitinsä tahdon mukaan. Hänen on jäätävä Labanin luo: siellä ovat hänen vaimonsakin. Hänet petetään, kun hän olisi halunnut mennä heti naimisiin Raakelin kanssa. Sen sijaan hän löytää aamulla itsensä toisen sisaren vierestä. Hän tekee palkatta työtä toiset seitsemän vuotta, että hän saa Raakelinkin omakseen. Heille syntyy yhteensä 12 poikaa ja yksi tyttö. Iso perhe tarvitsee isomman toimeentulon. Hän tekee työtä, hän paimentaa ja vartioi vuohia ja lampaita. 1. Moos. 31:40-41 mukaan Häntä vaivaa päivällä helle ja yöllä vilu, uni pakenee silmistä. Hän tekee palkatta työtänsä 14 vuotta. Kun ne ovat kuluneet hän alkaa saada palkkaa, mutta silloinkin Laban muuttaa ehtoja kymmenen kertaa. Jaakob on sidottu Mesopotamiaan, mitä tehdä? Silloin Jumala puuttuu asiaan, koska Jaakobia on koeteltu riittävästi.
1. Moos. 31:3 Silloin Herra sanoi Jaakobille: "Palaa isiesi maahan ja synnyinseudullesi. Minä olen sinun kanssasi."

Näin käy aina. Myös tänä päivänä. Oletko huomannut? Olet itse niin jumissa, ahtaalla, kuin Jaakobkin oli, ettet näe, mitä voisit enää tehdä. Mutta Jumala tietää ja näkee, mitä sinun tulee tehdä. Silloin on tärkeää kuulla ja noudattaa sitä, mitä Hän sanoo. Voit toki valita toisin, mutta se ei ole sinulle hyväksi. Tee heti se, mitä Hän sinulle sanoo. Älä viivyttele.

Jaakob oli oikeutettu pääsemään paratiisiin, koska niinä 20 vuotena, joina häntä koeteltiin hän pysyi pystyssä Herran edessä Kuoleman voimat piirittivät ja tyrkkivät häntä kumoon hetki hetkeltä, joka päivä. Mutta hän pysyy pystyssä. Hänen sydämensä silmät katsovat alituisesti Herraan.

Tästä miehestä kehkeytyy kaiken keskellä nöyrä. Jaakob sanoo 1. Moos. 32:10(11) näin: Minä en ole ansainnut sitä suurta hyvyyttä ja armoa, jota olet osoittanut minulle, palvelijallesi. Pelkkä sauva kädessäni minä aikoinani tulin yli Jordanin, ja nyt on minulle karttunut väkeä ja karjaa kahden suuren joukon verran.” ja -38 käännös sanoo näin: Minä olen liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut..”

Tämä minkä Jaakob sanoo, on jokaisen perille päässeen ihmisen mielen maisema. Tuntuu siltä, että emme itse ansaitse sitä, se on meidän osaksemme suotu. Emme tee yhtään mitään tavatonta. Teemme vain sen, minkä sydämemme tai sielumme neuvoo ja ohjaa. Kun itse joudut myrskyn keskelle, niin iloitse ja riemuitse ja kiitä, sillä kun myrsky on ohi, niin viimeistään taivaassa palkkasi on suuri. Jumala näkee, että selviät siitä, muuten Hän ei anna mitään sinulle tapahtua. Pysy vain pystyssä Herrasi edessä. Hän tukee sinun oikeaa kättäsi, ettet täysin maahan kaadu. Emme ole yksin, vaan me olemme joka aika Isän Jumalan sydämessä ja sielussa. Sillä kun Raamatussa sanotaan ”yksi sydän ja yksi sielu” se tarkoittaa Jumalan sydäntä ja sielua (Ap. t. 4:32).

Jae 28(29): Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut." Tähän liittyy myös jae Hoos. 12:4-5 Hän paini enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja anoi armoa. Betelissä hän kohtasi Jumalan, siellä Jumala puhui hänen kanssaan. Herra on kaikkivaltias Jumala, hänen nimensä on Herra!

Miksi näissä jakeissa sanotaan, että Jaakob voitti? Herra kamppaili hänen kanssaan ja lonkkakin nyrjähti, mutta Jaakob voitti silti. Niin voittikin: hän voitti koska hän sai vahvemman Pyhän Hengen uudestisyntyessään. Hänelle avautui myös portti maanpäälliseen paratiisiin, jossa Jumala hallitsee. Nyt hän on suojassa ja turvassa kaikelta myllerrykseltä, mitä hänelle vastedes tapahtuu. Kuoleman voimat piirittävät häntä edelleen, mutta ne eivät voi tehdä hänelle yhtään mitään ilman Herran sallimusta.

Haluan vielä lisätä tähän yhden suuren asian, josta kirjoitan todennäköisesti vielä myöhemmin. Mieti Nooaa: hänen suurin koetinkivensä Jumala suhteessa oli veneen rakentaminen ja vedenpaisumus. Tiedämme sen, mikä oli Jobin koetinkivi. Abrahamin koetinkivi oli Iisakin uhraaminen Morian vuorella. Joka ei sitten toteutunutkaan. Iisakin oli uhrina oleminen. Jaakob tiedetään. Mikä näille miehille oli yhteistä? He joutuivat mahdottomiin tilanteisiin Jumala suhteessaan. Ja he selvisivät siitä kunnioittaen ja ylistäen Jumalaa. Palkinnoksi he pääsivät elinaikanaan maanpäälliseen paratiisiin. Muistatko mitä Jeesus sanoo toiselle pahantekijälle ristillä?: Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa" (Luuk. 23:43). Kun pääsin paratiisiin, niin pääsin paljon, paljon vähemmällä kuin nämä uskon sankarit. Tiedätkö miksi? Se johtuu yksinomaan Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Ja hänen ristintyöstään. Kiitetty olkoon Herra. Näin sanoo minulle Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristusta.

Jae 30(31) Jaakob antoi paikalle nimeksi Penuel. Hän sanoi: "Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja silti olen elossa."
Mitä Jeesus sanoo Matt. 5:8 mukaan? Autuaita [ovat] puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. Tässä jakeessa 8 puhutaan Jumalasta, joka on Isä Kaikkivaltias. Apostoli Johannes oli tällainen puhdassydäminen ihminen ja hän oli autuas. Mutta jakeessa 30(31) puhutaan Herrasta Jeesuksesta, niin kuin Vanhassa testamentissa muutenkin noissa alaviitteissä, jotka olen kirjoittanut ylös blogini alkuosaan. Hänet voitiin ja voidaan nähdä kasvoista kasvoihin.

Jakeet 31-32: Aurinko nousi, ja hän jatkoi matkaansa Penuelista eteenpäin ontuen lonkkaansa. Tämän vuoksi israelilaiset eivät tänäkään päivänä syö reisijännettä, joka on nivustaipeen päällä. Mies oli iskenyt Jaakobia tähän jänteeseen. Kaiken tapahtuneen jälkeen Jaakob ontuu lonkkaansa. Hän on muuttunut mies. Hänellä ei ole enää paluuta entiseen. Eikä hän sitä haluaisikaan. Hän muuttuu päivä päivältä Herran kuvan kaltaisuuteen. Hän kulkee nyt taivastiellä läheisessä yhteydessä Jumalan kanssa. Voit lukea siitä seuraavista Raamatun kohdista: 1. Moos. 35:1-13 sekä luvuista 47, 48 ja 49.

Tämän enempää en tiedä näiden jakeiden valossa Jaakobista. Jaakob on ollut yksi osa Jumalan suurta suunnitelmaa. Meillä kaikilla on siinä osamme. Yhdessä me muodostamme kudelman. Jos sinua ei olisi siinä, niin kudelmassa olisi aukko sinun kohdallasi. Olet tärkeä ja arvokas, vaikka tehtäväsi ei olisikaan niin näkyvä osa kuin Jaakobilla. Olet tärkeä juuri siinä tehtävässä, mikä sinulle on annettu. Hoida se kaikki kuin tekisit sen Herralle. Näemme kudelman vain nurjalta puolelta; se on epäselvä. Emme ymmärrä ja näe kaikkea. Mutta taivaassa kerran Isä Jumala näyttää meille kudelman oikean puolen ja me ymmärrämme silmänräpäyksessä, miksi kaiken tämän piti tapahtua. Miksi Jaakobin elämä oli vaikeaa? Miksi se on sinulle vaikeaa? Kaikki saa selityksensä, mitään ei jää salatuksi. Aamen.

Pyhä Henki haluaa taas, että puhun sinulle sielustasi. Kunnioitamme Häntä ja kirjoitan sen siksi tähän. Kun uskot Herraan Jeesukseen, niin sinä kuolet. Olet kuollut ja kuopattu. Sinulle ei pidetty kunnon hautajaisia ja siksi sinun on niin vaikea se uskoa. Mutta uskottava on, koska siihen perustuu kaikki. Muuten olet kuin aallon heiteltävä sinne, tänne. Et voi saada kaikkea sitä, mitä Herra Jumala on sinulle halunnut yltäkylläisesti antaa.

”Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa” (Gal.2:20). Mitä tämä tarkoittaa suomeksi? Jos sinä et elä, niin kuka se on, joka hengittää, iloitsee, suree, tekee arkiaskareet, työt, kaikki? Hän on sielusi. Mutta jos et tiedä, että sinulla on sielu, niin silloin et usko siihen. Ja vanha luontosi jyllää koko ajan elämässäsi. Miten saat tietää, onko sinulla sielu? Kaikilla ihmisillä on sielu. Se on Jumalan luoma, ainutlaatuinen ja täydellinen taivaallinen sielu. Hän (sielusi), joka näkee Isän kasvot joka ainoa hetki. Hän näkee, koska hän on täydellisen synnitön ja koska hän on ja toimii joka aika taivaassa Isänsä luona. Sielu elää sisimmässäsi ja taivaassa, mikä on tietenkin sama asia, koska taivas on sisäisesti meissä, sanoo Raamattu! Ja Kristus elää sinussa, toisin sanoen Hän elää sielussasi, koska hänet (sinun sielusi) on luotu Jeesuksen kautta, Jeesusta varten ja Jeesukseen. Herralla on avain sieluusi, Hän avaa sinun sielusi. Silloin saat tuntea itsesi eli sielusi.

Onko ymmärrettävästi kirjoitettu? Jos ei ole, niin mene nettiin ja hae kaikki kohdat Raamatusta osoitteesta raamattu.uskonkirjat.net ja laitat hakusanan kohdalle sana ”sielu” eri muodoissaan. Voit käyttää myös es. King James -käännöstä (sana ”soul”) tai käytä v. -38 käännöstä, koska v -92 käännöksessä on sana sielu korvattu sanalla sydän monessa kohdassa, mutta se ei ole sama asia. Miksi näin on? Koska sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat jne., mutta sielu on se Jumalan luoma täydellinen ja ainutlaatuinen, jonka olet sysännyt sivuun tarpeettomana. Ottaisitko hänet nyt jo lukuun? Hän on Jumalan silmien alla ja iankaikkisen hyvä, taivaassa jo perillä oleva sielu, enkeli taivaallinen.

Ja lisään tähän vielä: helmi-maaliskuussa 2019 Pyhä Henki aloittaa minun kanssani pienestä. Hän herättää minut miettimään sieluani. Mikä ihme on sielu? En tiedä, mutta alan ottaa selvää siitä. Nyt ollaan jo heinäkuun alussa v. 2020 ja on se ollut matka. Kuinka voi niin yksinkertainen asia olla niin vaikea hahmottaa. Siksi koska Raamatussa ei ole siitä yksityiskohtaisesti puhuttu. Se oli Jeesuksen aikaan vielä itsestään selvää, siinä se. Mutta nykyajan ihmiselle se tuntuu käsittämättömän abstraktilta asialta. Asialta, jota joutuu tosissaan miettimään ja pohtimaan. Ja koko ajan, kirjoitan minä mitä hyvänsä, niin Pyhä Henki ohjaa koko ajan miettimään sanaa sielu. Niin tässäkin blogissa, joka itse asiassa käsittelee Jaakobia. Hän haluaa, että kirjoitan sen tähän, juuri tähän. Miten se tähän nimenomaiseen blogiin liittyy? kysyn minä. Mutta en edes odota vastausta, koska Hän tietää aina kaikki. Siinä se, ei siitä tämän enempää. Olet siunattu, aamen.

1. Moos. 28:18